آفاق علم امام در « الكافي » - صفحه 483

مرحوم علّامه مجلسى در ذيل حديث ياد شده ، مى نويسد :
ائمه زيديه از بنى الحسن ، به جفر افتخار و ادعا مى كردند كه جفر ، نزد ايشان است و [ جفر ]خوشايندشان نبود ، چون مصحف فاطمه عليهاالسلام در آن هست ... . ۱
امام صادق عليه السلام در مورد خصوصيت مصحف فاطمه عليهاالسلام مى فرمايد :
تظهر الزنادقة فى سنة ثمان و عشرين و مائة . و ذلك أنّى نظرتُ فى مصحف فاطمه عليهاالسلام قال : قلت : و ما مصحف فاطمه؟ قال :... أما إنّه ليس فيه من الحلال و الحرام و لكن فيه علم ما يكون ؛زنادقه ، در سال ۱۲۸ ظهور مى كنند و اين خبر را در مصحف فاطمه عليهاالسلام ديدم . (راوى مى گويد) عرض كردم : مصحف فاطمه چيست؟ فرمود : ... در آن چيزى از حلال و حرام نيست و لكن علم آنچه واقع خواهد شد در آن است .
با توجه به اين روايت و روايت اول ، روشن مى شود در صحيفه جامعه ، احكام و مسائل آمده و حتى تاوان يك خراش هم ذكر شده است . اما ائمه عليهم السلام تأكيد كرده اند در مصحف فاطمه عليهاالسلام ، چيزى از احكام وجود ندارد بلكه در آن ، اخبار آينده و ملوك آمده است . و اين تأكيد به خاطر آن است كه كسى گمان نكند تحديث ملك به حضرت صديقه كبرى عليهاالسلام به معناى وحى شريعت است . به همين جهت در موارد بسيارى هر گاه سخن از مصحف فاطمه عليهاالسلام به ميان آمده ، ائمه عليهم السلام متذكر شده اند كه چيزى از قرآن (وحى شريعت) در آن نيست .
امام صادق عليه السلام در مورد مصحف فاطمه عليهاالسلام مى فرمايد :
مصحفٌ فيه مثل قرآنكم هذا ، ثلاث مرات . واللّه ما فيه من قرآنكم حرف واحد ؛۲مصحفى است كه در آن سه برابر قرآن مطلب هست . اما سوگند به خدا كه حتى يك حرف از قرآن ، در آن نيست .
و در حديث ديگرى ، امام صادق عليه السلام تصريح مى كند كه اخبار ملوك در مصحف

1.مرآة العقول ، ج ۳ ، ص ۵۸ ـ ۵۹ .

2.الكافى ، ج ۱ ، ص ۲۳۹ ـ ۲۴۰ .

صفحه از 514