آفاق علم امام در « الكافي » - صفحه 500

ملائكه و روح ، در آن (شب قدر) به اذن پروردگارشان براى هر امرى نازل مى شوند .
از آيه فوق استفاده مى شود كه شب قدر استمرار داشته و هر سال تكرار مى شود . ذيلاً به بررسى اين موضوع مى پردازيم .

1 . استمرار شب قدر

تنزّل ، فعل مضارع و به معناى تتنزّل است ؛ يعنى فرود مى آيند . و اين حكايت از استمرار دارد . بنا بر اين ، ظاهر آيه شريفه ، برتكرار اين شب در هر سال و نزول ملائكه و روح در هر شب قدر دلالت مى كند . يعنى امر الهى مربوط به هر سال ، در شب قدر همان سال توسط ملائكه و روح فرود مى آيد .
امام باقر عليه السلام مى فرمايد :
إنّه لينزّل فى ليلة القدر إلى ولىّ الأمر ، تفسير الأمور سنة سنة . يومر فيها فى أمر نفسه بكذا و كذا و فى أمر الناس بكذا و كذا ؛۱همانا ، در شب قدر ، به ولىّ امر ، تفسير امور ، سال به سال نازل مى شود . و در اين شب هم دستورهايى نسبت به خود او و هم دستورهايى نسبت به مردم ، به او ابلاغ مى شود .

2 . چه كسى محل نزول ملائكه است؟

جاى اين سؤال است كه اوامر الهى ، هر سال بر چه كسى فرود مى آيد؟ مسلم است كه اين اوامر در عصر خاتم الانبيا صلى الله عليه و آله ، هر سال بر ايشان نازل مى شد ، اما پس از رسول خدا صلى الله عليه و آله نيز بايد كسانى باشند كه اوامر الهى در شب هاى قدر هر سال بر ايشان نازل گردد . اما بعد از رسول اللّه صلى الله عليه و آله هيچ كس جز ائمه اهل بيت عليهم السلام چنين ادعايى نكرده ، بلكه فقط ايشان در روايات متعدد اين موضوع را خبر داده اند . راوى مى گويد به ابن

1.الكافى ، ص ۲۴۸ .

صفحه از 514