آفاق علم امام در « الكافي » - صفحه 502

3 . چه چيزهايى در شب قدر بر امام نازل مى شود؟

ممكن است اين اشكال به ذهن برسد كه در اين صورت ، امام بعد از رسول اللّه صلى الله عليه و آله علمى خواهد داشت كه رسول خدا صلى الله عليه و آله فاقد آن بوده است و نيز امامان بعدى داراى علمى خواهند بود كه امامان قبلى آن علم را نداشته اند . همين اشكال و پاسخ آن در روايتى از امام باقر عليه السلام بيان شده است :
مردى به امام باقر عليه السلام گفت : ... آيا [ ملائكه در شب قدر ] چيزى را به اوصيا مى آورند كه رسول خدا صلى الله عليه و آله نمى دانست؟ يا چيزى را مى آورند كه رسول خدا صلى الله عليه و آله به آن آگاه بود؟ در حالى كه شما مى دانيد رسول خدا صلى الله عليه و آله به هنگام رحلتش هيچ چيزى را عالم نبود مگر اين كه على عليه السلام نيز آن را حفظ كرده بود؟ ... حضرت فرمود : آنچه مى گويم خوب به آن توجه كن . همانا ، رسول خدا صلى الله عليه و آله آنگاه كه به آسمان ها برده شد ، وقتى فرود آمد خداوند متعال همه آنچه تحقق پيدا كرده بود و همه آنچه را در آينده تحقق پيدا مى كرد را به او آموخت . و مقدار زيادى از آن علم به صورت جمعى و جملى بود كه تفسير آنها در شب قدر مى آيد . و على عليه السلام هم مانند رسول خدا صلى الله عليه و آله ، علم جمعى و جملى را دارا بود و تفسير آن هم در شب هاى قدر مى آيد .
راوى پرسيد : آيا علم جمعى و جملى تفسير نداشت؟ حضرت فرمود : چرا ، ولى امر الهى در شب هاى قدر براى پيامبر و اوصيا مى آيد كه فلان كار و فلان كار را انجام بده و آنها اين امر را مى دانستند و در شب قدر دستور مى رسد كه آن چگونه بايد انجام گيرد ... راوى پرسيد : آيا اوصيا ، علم دارند به آنچه انبيا علم ندارند؟ فرمود : خير ، چگونه وصى به آنچه به او وصيت نشده علم دارد؟ راوى پرسيد : آيا مى توانيم بگوييم يكى از اوصيا چيزى مى داند كه وصى ديگر بدان عالم نيست؟ فرمود : خير ، پيامبر نمى ميرد مگر اين كه علم او در سينه وصى اش قرار گيرد و به درستى كه ملائكه و روح در شب قدر نازل مى شوند با حكمى كه (اوصيا) به وسيله آن بين مردم حكم مى كنند . راوى پرسيد : آيا آن حكم را مى دانستند؟ فرمود : بله ، قطعا مى دانستند .

صفحه از 514