بَداء در « الكافي » - صفحه 278

امام رضا عليه السلام به سليمان مروزى، در اثبات بداء فرمود:
گمان مى كنم در اين موضوع، همانند يهوديان فكر مى كنى؟ سليمان گفت: به خدا پناه مى برم! مگر آنها چه مى گويند؟
امام فرمود: مى گويند، دست خدا، بسته است. و منظورشان اين است كه خدا، از امر خلقت، فارغ شده است و دست كشيده است و ديگر چيزى ايجاد نمى كند.... شنيدم گروهى از پدرم، موسى بن جعفر عليهماالسلام، از بداء سؤال كردند. پدرم عليه السلام فرمود: چرا مردم بداء را انكار مى كنند و اين كه خدا گروهى را به انتظار امر خود، تأخير بيندازد...؟
سليمان گفت: براى اين كه خدا از امر خود، فارغ شده است و چيزى به آن نمى افزايد. امام فرمود: اين، همان سخن يهود است... . آيا خدا به چيزى كه وعده مى دهد، وفا نمى كند؟ چرا، مى فرمايد: «يَزِيدُ فِى الْخَلْقِ مَا يَشَآءُ» ، ۱ و چه طور مى فرمايد: «يَمْحُواْ اللَّهُ مَا يَشَآءُ وَ يُثْبِتُ» . ۲
سليمان، جوابى نداد و حيران ماند. ۳
پس روشن مى شود كه خداوند، هر وقت كه بخواهد، بر اساس مصالح عامّه، امور را تغيير مى دهد.

4 . آيه مغلوب شدن روم

«غُلِبَتِ الرُّومُ * فِى أَدْنَى الْأَرْضِ وَ هُم مِّن بَعْدِ غَلَبِهِمْ سَيَغْلِبُونَ * فِى بِضْعِ سِنِينَ لِلَّهِ الْأَمْرُ مِن قَبْلُ وَ مِن بَعْدُ وَ يَوْمَئِذٍ يَفْرَحُ الْمُؤْمِنُونَ» ؛ ۴روميان، شكست خوردند در نزديك ترين زمين و ايشان بعد از آن، در ظرف چند سالى، به زودى، پيروز خواهند شد. پيش از آن و بعد از آن، امر به دست خداست.

1.سوره فاطر، آيه ۱.

2.سوره رعد، آيه ۳۹.

3.عيون أخبار الرضا عليه السلام ، ج ۱، ص ۱۷۹.

4.سوره روم، آيه ۲ ـ ۴.

صفحه از 296