طرح نظام‏مندي اُنس با قرآن در روايات « الكافي » - صفحه 340

3 . نظام پيشنهادى

اين نظام ، داراى سه زيرْنظام است : نظام بنيادى ، نظام تخصّصى و نظام عمومى ، كه نظام عمومى ، خودْ داراى مراتبى است و اين سه نظام ، مانعة الجمع نيستند ؛ امّا كسانى كه مى توانند در بحث هاى بنيادى قرآنْ كاوش كنند ، زيبنده نيست كه به جزئى از نظام عمومى اكتفا نمايند ، و يا كسانى كه در حوزه بحث هاى تخصّصى قرآنْ كارآيى دارند ، بايد در اين حوزه ، تلاشى در خور و پسنديده داشته باشند .

الف . سطح بنيادى

زيربناى بسيار از شُبهات در مسائل قرآنى ، مربوط به نزول قرآن و وحيانى بودن آيات آن ، جمع آورى و كتابت آن ، مصون بودن آن از تحريف ، و اعجاز قرآن است . مستشرقانى مانند گُلْدزيهر و نولدكه در باره اين مباحث ، كتاب هايى نوشته اند و هنوز هم بازار آن ، گرمىِ خاصّ خود را دارد . ۱
شيخ كلينى ، در اين زمينه ، رواياتى را نقل كرده است . در روايتى ، به نقل از حفص بن غياث ، آورده است كه با توجّه به آيه «شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِى أُنزِلَ فِيهِ الْقُرْءَانُ» ، ۲ از امام صادق عليه السلام در باره چگونگى نزول قرآن در طول بيست سال سؤال مى كند . امام عليه السلام مى فرمايد :
نزل القرآن جملة واحدة فى شهر رمضان إلى البيت المعمور ، ثمّ نزل فى طول عشرين سنه . ۳
در روايت ديگرى به نقل از حمران ، از امام صادق عليه السلام در باره همين آيه مى پرسد ، امام عليه السلام ، در پاسخ مى فرمايد :

1.ر . ك : مجلّه قرآن پژوهىِ خاورشناسان كه به همّت گروهى از قرآن پژوهان ، در قم منتشر مى شود .

2.در برخى روايات ، از خانه به عنوان «حِصن (دژ)» ، ياد شده است» . (ر . ك : الكافى ، ج ۵ ، ص ۳۳۷)

3.خودآرايى براى همسر ، بسيار مورد تأكيد دين اسلام قرار گرفته است .

صفحه از 356