طرح نظام‏مندي اُنس با قرآن در روايات « الكافي » - صفحه 343

نيز در روايت ديگرى از امام صادق عليه السلام آورده كه فرمود :
إنّ القرآن نزل أربعة أرباع ، ربع حلال ، و ربع حرام ، و ربع سنن و أحكام ، و ربع خبر ما كان قبلكم و نبأ ما يكون بعدكم و فصل بينكم . ۱
در اين روايت ، به جامعيت قرآن نيز اشاره شده است .
پنج : با توجّه به اين كه بعضى آيات قرآن ، نيازمند تفسير هستند ، ۲ اين تفسير بر عهده امامان و عالمان دينى است . بنا بر اين ، كارى تخصّصى است .
كلينى ، در اين زمينه ، روايات متعدّدى را نقل كرده است . در روايتى به نقل از سلمة بن محرز آمده كه : از امام باقر عليه السلام شنيدم كه فرمود :
إنّ من علم ما أوتينا تفسير القرآن و أحكامه . ۳
و در روايت ديگرى از امام صادق عليه السلام ، چنين آورده است :
قال الذى عنده علم من الكتاب انا أتيك من قبل أن يرتد اليك طرفك . قال ففرّج أبو عبد اللّه عليه السلام بين أصابعه فوضعها فى صدره ، ثمّ قال : و عندنا و اللّه علم الكتاب كلّه . ۴
و در روايت طولانى ديگرى ، از امام على عليه السلام نقل مى كند كه فرمود :
فاطلبوا ذلك من عند أهله خاصّة نور يستضاء بهم و أئمّة يقتدى بهم و هم عيش العلم و موت الجهل هم الذين يخبركم حكمهم عن علمهم و صمتهم عن منطقهم . ۵
اين روايات ، وقتى در كنار هم گذاشته شوند ، دريچه اى از مباحث تخصّصى گشوده مى شود كه فقط عدّه اى توان پرداختن به آن را دارند و در فرآيند اُنس با قرآن ، جايگاه ويژه اى دارند . اگر از بعضى آيات قرآن ، رمزگشايى نشود و لايه هاى آن بر

1.همان ، ص ۶۲۸ .

2.شيخ طوسى در التبيان ، آيات قرآن تقسيم بندى نموده و فقط بعضى آيات را نيازمند تفسير مى داند .

3.الكافى ، ج ۱ ، ص ۲۲۹ .

4.همان جا .

5.همان ، ج ۸ ، ص ۳۹۱ .

صفحه از 356