طرح نظام‏مندي اُنس با قرآن در روايات « الكافي » - صفحه 345

مردم ، از خرافاتْ دست بردارند و به جاى آنها به كلام الهى تبرّك جويند .
كلينى ، در الكافى از امام صادق عليه السلام نقل كرده كه فرمود :
انّه ليعجبنى أن يكون فى البيت مصحف يطرّد اللّه عز و جل به الشياطين ؛۱در شگفتم از اين كه قرآنى در خانه اى است و شياطين ، به واسطه وجود آن ، از آن خانه دفع مى شوند .
پايين ترين مرتبه اُنس با قرآن ، همين نگهدارى آن است كه چون امام عليه السلام فرموده ، مصلحت آن است كه اين كار ، انجام شود . البته روايات متعارض اين روايت هم وجود دارند كه مجرّدِ نگهدارى و عدم تلاوت قرآن ، مذموم دانسته شده است و كلينى نيز نقل كرده است ؛ ۲ ولى پاسخ آنها ، اين است كه شايد در موارد خاص كه شخص ، توان خواندن ندارد ، اين كار را انجام دهد . احتمال هم دارد كه اين كار ، براى آن بوده است كه نسخه هاى متعدّد قرآن ، حفظ شوند ، كه بعيد است ، چون اگر روايت مربوط به دوره حيات پيامبر صلى الله عليه و آله بود و روايتِ نبوى بود ، امكان داشت ؛ امّا در زمان امام صادق عليه السلام ، اين احتمال ، بسيار ضعيف است .

2 . نگاه كردن به قرآن

مرحوم كلينى ، از امام صادق نقل كرده است كه فرمود :
إنّ النظر فى المصحف عبادة .۳
البته اين روايت ، قسمتى از روايتى است كه امام عليه السلام در آن تأكيد كرده اند كه براى قرائت قرآن ، خوب است از روى آن خوانده شود ؛ يعنى همراه با نگريستن به آن باشد ؛ ولى اين عبارت ، عام است و مى توان فهميد كه خواندن قرآن ، ثوابى دارد و از روى قرآن خواندن ، ثواب بيشترى دارد ؛ چرا كه امام عليه السلام فرموده است :

1.«لا تمنعوا نساءكم المساجد إذا استأذنكم إليها ؛ هنگامى كه زنانتان براى رفتن به مسجد از شما اجازه خواستند ، مانع آنها نشويد» . (صحيح مسلم ، ج ۲ ، ص ۳۲ ؛ مسند ابن حنبل ، ج ۲ ، ص ۲۱۷ ، ح ۴۵۵۶ و ص ۲۷ ، ح ۴۹۳۲ و ص ۲۹۳ ، ۵۰۲۱ و ص۲۹۷ ، ح ۵۰۴۵)

2.الكافى ، ج ۲ ، ص ۶۱۳ ، ح ۲ .

3.همان ، ص ۶۱۳ ، ح ۴ .

صفحه از 356