طرح نظام‏مندي اُنس با قرآن در روايات « الكافي » - صفحه 346

النظر فى المصحف فهو أفضل .
يعنى نگاه كردن ، فضيلتى جداگانه دارد . لذا مرتبه بالاتر از نگهدارى قرآن ، نگاه كردن به آن است ، براى اين كه كسانى كه سواد خواندن قرآن را ندارند ، لااقل به آن نگاه كنند .

3 . گوش فرا دادن به قرآن

امام باقر عليه السلام در ضمن خطبه اى فرموده است :
إنّ كتاب اللّه أصدق الحديث و أحسن القصص و قال اللّه عز و جل«وَإِذَا قُرِئَ الْقُرْءَانُ فَاسْتَمِعُواْ لَهُ وَأَنصِتُواْ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ»۱.۲
و در روايت ديگرى ، از امام سجّاد عليه السلام و امام صادق عليه السلام نقل مى كند كه فرموده اند :
من استمع حرفا من كتاب اللّه عز و جل من غير قرائة . كتب اللّه له حسنة و محا عنه سيّئة و رفع له درجة .۳اگر كسى حرفى از كتاب خدا را فقط گوش كند و تلاوت هم نكند ، خداوند ، برايش حسنه اى مى نويسد و گناهى را از او مى زُدايد و درجه او را بالا مى برد .
طبق اين روايات ، قبل از مرتبه قرائت ، گوش سپردن به قرآن است . اگر كسى به هر دليل از قرائت قرآن ، ناتوان است ، مى تواند به آن گوش فرا دهد . در روايتى از پيامبر صلى الله عليه و آله ، اين ترتيب ديده مى شود كه استماع ، قبل از قرائت است :
من استمع إلى آية من كتاب اللّه تعالى ، كتب له حسنة مضاعفة ، و من تلاها كانت له نورا يوم القيامة .۴
با توجّه به اين كه روايات مربوط به گوش فرا دادن به قرآن ، از كتاب الكافى نقل

1.سوره اعراف ، آيه ۲۰۴ .

2.الكافى ، ج ۳ ، ص ۴۲۳ .

3.همان ، ج ۲ ، ص ۶۱۲ .

4.كنز العمّال ، ح ۵۶۶۲ .

صفحه از 356