طرح نظام‏مندي اُنس با قرآن در روايات « الكافي » - صفحه 349

ختم قرآن و كيفيت هر كدام نيز روايات متعدّدى در الكافى نقل شده است كه در نقل آنها ضرورتى نيست و مراد آنها ، اين است كه قرائت ، مرتبه اى از اُنس با قرآن است .

6 . حفظ قرآن

بعد از قرائت قرآن ، مرتبه حفظ قرآن است . حدود ده روايت در الكافى نقل شده است كه ضمن توجّه دادن به حفظ قرآن ، بر فراموش نكردن آن ، تأكيد شده است .
در روايتى از امام صادق عليه السلام نقل شده كه فرمود :
إنّ الآية من القرآن و السورة لتجى ء يوم القيامة حتّى تصعد ألف درجة فى الجنّة ، فتقول : لو حفظتنى ، لبلغت بك ههنا .۱

7 . تدبّر

شكّى نيست كه يكى از بهترين مراتب ارتباط با قرآن ، درك عميق ، فهم تفسير و دريافت معانى آن است . اگر جامعه به سمت فهم و درك مطالب و معانى قرآن كريم حركت كند و تلاش شود تا به همان اندازه اى كه به حفظ قرآن پرداخته مى گردد ، به دريافت پيام آن نيز تسلّط يابند ، شاهد رشد و توسعه فرهنگ قرآن در جامعه خواهيم بود .
گرچه مراتب قبل از اين هم اثربخشى خاصّ خود را دارند ، ولى با تدبّر ، بهره افزون ترى به او و جامعه خواهد رسيد و بدون درك مفاهيم ، بهره كمتر . از اين روست كه از امام على عليه السلام نقل شده كه فرمود :
ألا لا خير فى قرائة ليس فيها تدبّر . 2
ايشان ، در روايت ديگرى فرموده است :
قرآن را به سرعت ، قرائت نكنيد و در پى آن نباشيد كه سوره را به آخر برسانيد .

1.مرحوم علامه سيدمحمّد حسين طباطبايى در تعريف «غيرت» آورده است : «غيرت ، يكى از صفات پسنديده اخلاقى و از ملكه هاى فضيلتمندى است و عبارت است از تغيير حالت عادى انسان و برانگيخته شدن وى براى دفاع و انتقام به هنگام تجاوز بيگانه به آنچه براى فرد ، محترم است و آن را مايه كرامت خود مى داند (مانند دين يا آبرو يا مقام) . هيچ انسانى ـ هرگونه كه فرض شود ـ از اين صفت غريزى تهى نيست و لذا مى توان گفت كه از فطريات انسان است» . (الميزان فى تفسير القرآن ، ج ۴ ، ص ۱۷۵) .

2.همان ، ج ۱ ، ص ۳۶ .

صفحه از 356