طرح نظام‏مندي اُنس با قرآن در روايات « الكافي » - صفحه 353

إعملوا بالقرآن اُحلّوا حلاله و حرّموا حرامه ، و اقتدوا به ، و لا تكفروا بشى ء منه ؛۱ به قرآن ، عمل كنيد . حلالش را حلال شماريد و از حرامش ، اجتناب كنيد و به آن اقتدا نماييد و به هيچ چيز آن ، كفر نورزيد .
امام على عليه السلام نيز فرموده است :طرح نظام مندى اُنس با قرآن در روايات «الكافى»
اى كسانى كه عالِم به قرآن هستيد ، به آن عمل كنيد ؛ چون عالم ، كسى است كه به آنچه مى داند ، عمل مى كند و عمل او ، مطابق علم اوست . به زودى ، مردمى خواهند آمد كه علمشان ، از گلوهاى آنها تجاوز نمى كند .۲
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله هشدار داده است كه :
يأتى على النّاس زمان القرآن فى وادٍ و هم فى وادٍ غيره ؛۳زمانى فرا مى رسد كه مردم و قرآن ، در دو وادى مختلف ، قرار مى گيرند (به آنچه قرآن مى گويد ، عمل نمى كنند) .
در پايان ، ذكر چند نكته لازم است :
1 . روايات الكافى ، با نگاهى كل نگر و به گونه اى نظام مند ، در سه سطح بنيادى ، تخصّصى و عمومى ، ارائه شده است تا هر كس بتواند با قرآن اُنس داشته باشد . از آن جا كه اين تقسيم بندى ها با دقّت هاى عقلى و رياضى گونه ارائه نشده ، ممكن است به آسيب هم پوشانى مبتلا باشند و افرادى بتوانند در دو سطح بنيادى و تخصّصى ، با قرآن رابطه داشته باشند يا مانند معصومان و راسخان در علم ، در همه سطوح با قرآن ارتباط دارند و به علوم آن ، آگاه و به آيات آن ، عامل باشند :
هم الذين يخبركم حكمهم عن علمهم و صمتهم عن منطقهم . ۴
2 . علاوه بر آنچه گذشت ، روايات ديگرى نيز هستند كه در اين نظام مندى قرار

1.المستدرك على الصحيحين ، ج ۱ ، ص ۷۷ .

2.كنز العمّال ، ح ۲۹۴۱۹ .

3.همان ، ح ۲۹۱۱۸ .

4.الكافى ، ج ۸ ، ص ۳۹۱ .

صفحه از 356