معرفت خدا در روايات « الكافي » - صفحه 130

روايات مذكور وجود ندارد و هر كدام از آنها نظر به جهتى خاص دارد كه ديگرى به آن جهت ، ناظر نيست و متعلّق نفى واثبات ، واحد نيست.

سه . اكتسابى و ضرورى بودن معرفت ، از ديدگاه عالمان دينى

اكثر متكلّمان و صاحب نظران ، بر خلاف صريح آيات و رواياتى كه نقل شد ، معتقدند كه معرفت خداوند سبحان ، نظرى و اكتسابى است و تنها تعداد اندكى از آنان ، همانند متون روايى ، معرفت خداوند سبحان را فعل او مى دانند. البته بايد توجّه داشت كه اكثر متكلّمان و مجتهدان معاصر ، معرفت خداى تعالى را ضرورى و فطرى مى شمارند و تأكيد مى كنند كه انسان ها در معرفت خدا ، نيازى به اقامه برهان ندارند. ما در اين جا گزارشى اجمالى از ديدگاه هاى مختلف در اين زمينه ذكر مى كنيم.
ابو اسحاق نوبختى ، معتقد است كه شُكر منعم ، لازم است و براى معرفت ، طريقى جز نظر ، وجود ندارد. ۱
شيخ مفيد مى گويد:
إنّ المعرفة بالله تعالى اكتساب .۲
سيد مرتضى ، معرفت خدا را اكتسابى مى داند و آن را در مورد امام و پيامبر هم تعميم داده است. ۳
شيخ طوسى ، معرفت خدا را براى همه مكلّفان واجب مى داند و طريق آن را ، نظر و فكر مى شمارد. ۴
ابو الفتح كراجكى ، ۵ ابو الصلاح حلبى ، ۶ علّامه حلى ، ۷ ابن ميثم

1.. ر.ك : ياقوت ، ص ۲۷ .

2.. أوائل المقالات ، ص ۶۱ ، ح ۴ (مصنّفات) .

3.. رسائل المرتضى ، ج ۱ ، ص ۴۱۲ .

4.. ر.ك : الاقتصاد ، ص ۹۹ .

5.. كنز الفوائد ، ص ۹۸ .

6.. ر.ك : الكافى فى الفقه ، ص ۳۹ .

7.. ر.ك : المسلك فى اُصول الدين ، ص ۹۷ و ۹۸ .

صفحه از 156