معرفت خدا در روايات « الكافي » - صفحه 137

يَعْبُدُوا اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى وَ لَا يُشْرِكُوا بِهِ شَيْئا ؛ 1 شريعت نوح عليه السلام آن است كه خداوند ، به توحيد ، اخلاص و كنارزدن شريك ها عبادت شود. و اين همان فطرتى است كه خداوند ، مردم را بر آن مفطور كرده و پيمان آن را بر نوح و پيامبران گرفته كه خدا را عبادت كنند و به او هيچ شرك نورزند.
اين حديث شريف ، فطرى بودن توحيد ، نفى شرك و اخلاص در بندگى خداوند سبحان را به روشنى بيان كرده و تأكيد مى كند كه خداى تعالى بر اين امر ، از پيامبرانش، عهد و پيمان گرفته است. البته اين پيمان فطرى ، چنان كه در روايات آمده ، اختصاص به پيامبران هم ندارد ؛ بلكه خداوند متعال از همه انسان ها ، پيمان فطرى گرفته است. امام صادق عليه السلام به اين ميثاق فطرى ، اشاره كرده ، مى فرمايد:
فَطَرَهُمُ اللَّهُ حِينَ أَخَذَ مِيثَاقَهُمْ عَلَى التَّوْحِيدِ ، قَالَ : أَ لَسْتُ بِرَبِّكُم؟ 2 خداوند ، آن گاه كه از انسان ها پيمان مى گرفت ، آنها را بر توحيد مفطورشان كرد، فرمود: «آيا من پروردگارتان نيستم؟» .
حديث سوم . امام صادق عليه السلام مى فرمايد:
كَانَ إِبْرَاهِيمُ عليه السلام فِى شَبِيبَتِهِ عَلَى الْفِطْرَةِ الَّتِى فَطَرَ اللَّهُ عز و جل الْخَلْقَ عَلَيْهَا حَتَّى هَدَاهُ اللَّهُ ـ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى ـ إِلَى دِينِهِ وَ اجْتَبَاه ؛ 3 ابراهيم عليه السلام در جوانى ، بر فطرتى بود كه خدا خلق را بر آن مفطور كرده است تا اين كه خداى تعالى ، او را به دينش هدايت كرد و به نبوّت برگزيد.

چهار . احاديث فطرى بودن معرفت خدا در حيوانات

كلينى در كتاب شريف الكافى ، رواياتى نقل كرده كه دلالت دارند خداوند متعال، حيوانات را نيز بر معرفت خويش مفطور كرده است و همه حيوان ها خداوند سبحان

1.. الكافى ، ج ۸ ، ص ۲۸۳ .

2.. همان ، ج ۲ ، ص ۱۲ .

3.. همان ، ج ۸ ، ص ۳۷۰ .

صفحه از 156