معرفت خدا در روايات « الكافي » - صفحه 138

را مى شناسند.
حديث اوّل . امام زين العابدين عليه السلام مى فرمايد:
مَا بَهِمَتِ الْبَهَائِمُ فَلَمْ تُبْهَمْ عَنْ أَرْبَعَةٍ : مَعْرِفَتِهَا بِالرَّبِّ وَ مَعْرِفَتِهَا بِالْمَوْت و ... ؛۱چهار چيز براى چهارپايان هم معلوم است: معرفت به پروردگار ، معرفت مرگ و....
حديث دوم . امام صادق عليه السلام مى فرمايد:
مَهْمَا أُبْهِمَ عَلَى الْبَهَائِمِ مِنْ شَىْ ءٍ فَلَا يُبْهَمُ عَلَيْهَا أَرْبَعَةُ خِصَالٍ : مَعْرِفَةُ أَنَّ لَهَا خَالِقا و ... ؛۲چهارپايان ، اگر از همه چيز هم بى اطلاع باشند ، از چهار خصلت بى اطلاع نيستند: معرفت به پروردگار و...
در حديثى ديگر ، قضيه قحطى اى كه در زمان حضرت سليمان عليه السلام اتفاق افتاده بود ، نقل گرديده كه حضرت سليمان بنا بر خواسته امّت خويش ، با آنها براى طلب باران ، به سوى صحرا مى رود و در راه ، با مورچه اى برخورد مى كند كه دست هاى خويش را به سوى آسمان بلند كرده بود و مى گفت: «خداوندا! ما آفريده اى از خلايق تو هستيم . از روزىِ تو هيچ غنايى نداريم ؛ ما را به گناه فرزندان آدم هلاك مكن!» .
حضرت سليمان با ديدن اين صحنه به ياران خويش مى گويد: «باز گرديد كه به طلب باران ديگران ، برايتان باران رسيد!» .
در اين حديث ، آمده است كه مردم در آن زمان ، هيچ سالى به اندازه باران آن سال ، باران نديده بودند. ۳
مضمون اين احاديث با آيات قرآن كريم ، توافق كامل دارد. شعور حيوانات ، بلكه تمام موجودات ، در قرآن كريم ، به صراحت بيان گرديده و به تسبيح گفتن آنها تأكيد

1.. همان ، ج ۳ ، ص ۲۴۸ ؛ الخصال ، ص ۲۸۳ .

2.. همان جا .

3.. ر.ك : الكافى ، ج ۸ ، ص ۲۴۶ .

صفحه از 156