عقل و جهل در روايات « الكافي » - صفحه 13

«فَأَمَّا الَّذِينَ ءَامَنُواْ وَعَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ فَيُوَفِّيهِمْ أُجُورَهُمْ» . ۱«إِلَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ وَ عَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ لَهُمْ أَجْرٌ غَيْرُ مَمْنُون» . ۲«إِلَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ وَ عَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ فَلَهُمْ أَجْرٌ غَيْرُ مَمْنُونٍ» . ۳«وَ يُبَشِّرُ الْمُؤْمِنِينَ الَّذِينَ يَعْمَلُونَ الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ أَجْرًا كَبِيرًا» . ۴«وَ يُبَشِّرَ الْمُؤْمِنِينَ الَّذِينَ يَعْمَلُونَ الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ أَجْرًا» . ۵
البته روايات نيز اين معنا را به ما مى رسانند ؛ آن جا كه رسول خدا صلى الله عليه و آله مى فرمايد :
الإيمانُ والعملُ أخوان شريكانِ فى قرنٍ ، لا يقبلُ اللّهُ أحدَهما إلّا بصاحبِهِ .۶
همچنين در كلامى ديگر مى فرمايد :
لا يقبل إيمانٌ بلا عملٍ ، ولا عملٌ بلا إيمانٍ .۷
حال بايد به دنبال معناى صحيح ايمان (شرط لازم ديگر براى پاداش) ، جستجو كنيم . با مراجعه به روايات ، در مى يابيم كه «شناخت» ، يكى از عناصر بى بديل ايمان است . همان طور كه پيش از اين گفتم ، لازمه شناخت ، داشتن عقل است و اصولاً يكى از مفاهيم عقل ، به همين معنا باز مى گردد .
در اين خصوص ، رواياتى از پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله آورده اند :
الإيمانُ معرفة بالقلب ، وقول باللسان ، وعمل بالأركان .۸الإيمانُ قولٌ مقولٌ ، وعمل معمول ، وعرفان العقول .۹

1.سوره نساء ، آيه ۱۷۳ .

2.سوره انشقاق ، آيه ۲۵ .

3.سوره تين ، آيه ۶ .

4.سوره اسراء ، آيه ۹ .

5.سوره كهف ، آيه ۲ .

6.كنز العمّال ، ج ۱، ص ۳۶ ، ح ۵۹ .

7.همان ، ص ۶۹ ، ح ۲۶۰ .

8.كنز العمّال ، ج ۱ ، ص ۲۳ ، ح ۲ .

9.الأمالى ، مفيد ، ص ۲۷۵ ، ح ۲ .

صفحه از 37