راويان مشترك و مشتركات « الكافي » - صفحه 222

الف . ديدگاه اخبارى ها ؛ ب . ديدگاه اصولى ها .
اخبارى ها ، ۱ معتقدند كه روايات جوامع حديثى شيعه ، بالاخص روايات كتب اربعه (الكافى ، كتاب من لايحضره الفقيه ، تهذيب الأحكام و الإستبصار) ، قطعى الصدور و يا حداقل صحيح و معتبر هستند ؛ در نتيجه ، نيازى به بررسى سند حديث نداريم .
اصولى ها ، ۲ عقيده دارند تحليل و ارزيابى سند حديث ،براى تشخيص اتصال آن و اطمينان به صدور حديث از معصوم عليه السلام ، يك ضرورت اجتناب ناپذير است ؛ زيرا حديث ، بر يك اصل قويم ، به نام سند (همان راويان كه حلقه وصل بين ما و معصومان عليهم السلام هستند) ،استوار است .
لذا اسناد ، از ديرباز مورد توجه علماى علم درايه و رجال و فقهاى عظام بوده است . در اين ميان ، علم رجال ، نسبت به ديگر علوم ،ارتباط نزديك ترى با اسناد داشته است تا آن جايى كه مى توان گفت : اگر قرار باشد براى علم رجال ، موضوعى در نظر گرفته شود ؛ آن موضوع ، جز سند نخواهد بود.
به عبارت ديگر ، اسناد از دو ديدگاه مورد بررسى واقع مى شوند ، يكى به عنوان منبع علم رجال ، در دادن اطلاعات رجالى و حلّ مشكلات مختلف حديثى و ديگر اين كه اسناد ، خود محور تحقيقات بوده و موضوع علم رجال به شمار آيند .
بنا بر اين ، استوارى حديث ، به استوارى سند و استوارى سند ، به شناخت آفت ها

1.اخبارى ها ، به عده اى از دانشمندان شيعى در قرن يازدهم و دوازدهم اطلاق مى شود كه اجتهاد را در استنباط احكام شرعى انكار كرده و منابع فقه را در احاديث و سنّت معصومان عليهم السلام منحصر نمودند و اعتقادى به نقش عقل ، اجماع و قرآن ، مستقل از تفسير ائمّه عليهم السلام نداشتند . از مهم ترين و مشهورترين علماى اين گروه ، مولى محمّد امين استرآبادى (م ۱۰۳۶ق) مؤلف كتاب الفوائد المدنية است .

2.اصولى ها ، لقبى است كه به تمام مجتهدان و فقهاى شيعه اطلاق مى شود كه در استنباط احكام شرعى ، بر اصول و قواعد فقهى كه با ادلّه تفصيلى تهيه و تمهيد مى گردد ، پايبند هستند و معتقدند مدارك احكام ، علاوه بر كتاب و سنّت ، عقل و اجماع نيز است .

صفحه از 256