بررسي تطبيقي و تحليلي « صحيح البخاري » و « الكافي » - صفحه 326

بخش دوم : نقاط قوّت «صحيح البخارى» و نقاط ضعف «الكافى»

يك . نام گذارى كتاب

نام گذارى كتاب كلينى توسّط خود وى صورت نگرفته است ؛ بلكه اين نام ، بعد از وفات وى ، از متن مقدمه كتاب برگرفته شده است . البته براساس نقل ديگرى كه مشهور است ، كتاب را بر حضرت مهدى عليه السلام عرضه داشتند و ايشان آن را تأييد كردند و جمله «كاف لشيعتنا» را براى تحسين و بزرگداشت آن به كار برده اند كه به احتمال خيلى ضعيف ، نام كتاب را از اين جمله گرفته اند .
در هر حال ، اين نام را آيندگان براى كتاب ايشان به كار برده اند و خود كلينى ، در نام گذارى كتابش دخالت نداشته كه اين مسئله را شايد بتوان از نقاط ضعف اين كتاب ، نام برد . هر چند كه ايشان در مقدمه كتاب ، با فروتنى ، اين را هم مطرح مى كنند كه اگر در تأليف كتاب ، كوتاهى شده و موارد نقص در آن مشاهده مى شود ، ما را ارشاد و راهنمايى كنيد ؛ زيرا نصيحت و ارشاد ، ميان برادران مؤمن ، واجب است . ۱
امّا نام گذارى كتاب بخارى ، به «الجامع المسند الصحيح المختصر من امور رسول اللّه صلى الله عليه و آله و سننه و ايّامه» ۲ توسّط خود بخارى ، صورت گرفته كه شايد بتوان از نقاط قوّت اين كتاب نام برد ؛ زيرا دورنمايى از كتاب در اين نام گذارى ، بيان شده كه خواننده ، متوجّه متن و موضوع كتاب شده و مى فهمد كه به چه صورتى نوشته شده است .

1.الكافى ، ص ۹ .

2.تهذيب الأسماء واللغات ، ج ۱ ، ص۷۳ ؛ هدى السارى : مقدمة فتح البارى فى شرح صحيح البخارى ، ص ۱۰ .

صفحه از 336