الكافي؛ اسناد ، صحّت روايات ، و مآخذ - صفحه 448

شيعه و وقوع تحريف در قرآن كريم هستند. ۱ علاوه بر آن، در بخش «حجّت» كتاب، رواياتى به چشم مى خورند كه مى توان از آنها نتيجه گرفت كه تعداد امامان شيعه، سيزده نفرند. ۲ روشن است اين روايات، به دليل تضاد با محكمات عقايد شيعه از صحّت برخوردار نيستند. ضمن آن كه راويان اين روايات، اكثرا از غلات و كذّابان هستند. برخى از منتقدان، از راه غرض ورزى يا ناآگاهى، به دليل وجود برخى روايات ضعيف و جعلى، شخصيت كلينى را مورد تهاجم قرار داده، كلّ روايات الكافى را مورد تخطئه قرار مى دهند؛ ۳ غافل از آن كه در هر جامع حديثى اى كه حتّى به عنوان «صحيح» فراهم شده باشد، ورود تعدادى روايت ضعيف يا جعلى، امرى طبيعى است. اين، حقيقتى است كه در جاى خود، بسيارى از محقّقان شيعه و اهل سنّت، آن را مورد بررسى و اعتراف قرار داده اند. ۴

بازشناسى احاديث صحيحِ «الكافى»

از اواخر قرن هفتم هجرى، در ميان محدّثان شيعه، گرايش جديدى در تقسيم حديث به : صحيح، حسن، موثّق، ضعيف و قوى، به وجود آمد و مطابق آن، تلاش هايى در شناسايى احاديث صحيح صورت گرفت.
در قرن دهم، شهيد ثانى با توجّه به همين گرايش، اسناد احاديث الكافى را بررسى كرد و نتيجه گرفت كه كتاب الكافى، پنج هزار و 73 حديث صحيح، 144 حديث حسن، هزار و 118 حديث موثّق، 302 حديث قوى و نه هزار و 485 حديث ضعيف دارد.
در اوايل قرن يازدهم، فرزندش، احاديث صحيح را از كتب اربعه در كتابى به نام

1.. الكافى، ج ۱، ص ۲۶۵ و ج ۲، ص ۶۲۷.

2.. همان، ص ۵۲۵ .

3.. ر.ك: عقيدة الشيعة فى الإمام الصادق ، ص ۱۴۲ (نويسنده، اشكالات محمّد ابو زهره به كتاب الكافى را طرح كرده و پاسخ داده است) .

4.. ر.ك: سيرى در صحيحين، محمّد صادق نجمى؛ أضواء على السنّة المحمّدية ، محمود ابوريه.

صفحه از 452