اعتبار روايات « الكافي » - صفحه 408

اعتبار ويژه «الكافى»

در ميان مجموعه هاى روايى، كتاب الكافى، از جهات گوناگونى سرآمد است. جامعيّت و استحكام تبويب و تدوين، و كثرت روايات با تكرار كم، و گزينش شايسته و اعتبار روايات الكافى، در ميان مجموعه هاى روايى شيعه، كم نظير است. الكافى به «اصول» و «فروع» و «روضه» تقسيم مى گردد كه در حقيقت، به همه دين پرداخته و مجموعه اى كامل از روايات اهل بيت عليهم السلام را در محورهاى عقايد، اخلاق و فقه، در خود جاى داده است.
تبويب و تدوين الكافى، با توجّه به عنوان باب ها، از ديگر ويژگى هاى اين كتاب است. الكافى، بيش از شانزده هزار روايت دارد كه روايات تكرارى آن، بسيار اندك است. كلينى، اين عالم بزرگ شيعه و محدّث توانمند، از ميان روايات بسيار شيعه، اين مجموعه را گرد آورده و به حق، در اين گزينش، موفّق عمل كرده است و مجموعه برترى را ارائه داده است.
از نگاه اعتبار روايات الكافى، كه ديگر جاى هيچ گونه ترديد و شكّى باقى نمانده و رواياتش با توجّه به سند و قرائن وثوق آفرين بسيار و با در نظر گرفتن محتوا، همپايى و همتايى در ديگر مجموعه هاى روايى ندارد.
كلينى، بر خلاف بسيارى از مجموعه هاى روايى، سند روايت را به طور كامل آورده و از ارجاع به مشيخه، خوددارى كرده است.
كسانى كه با روايات، آشنايند و مجموعه هاى روايى مختلف را ديده اند، جدّا در برابر الكافى بهت زده مى شوند و به كرنش مى افتند.
نقايص الكافى به حدّ اقل رسيده و نقاط اوج و اعتبار و ارزشمندى آن، حدّاكثرى است. اساسا اين محدّث بزرگ، مُلهم و مؤيّد مِن عند اللّه است و توفيق خدايى، شامل حال او شده و چنين مجموعه اى را پديد آورده است. مرحوم سيّد ابن طاووس حلّى رحمه الله در كتاب كشف المحجّة مى نويسد:

صفحه از 438