اعتبار روايات « الكافي » - صفحه 415

است و اين كه ما هم در زمره راويان احاديث اهل بيت عليهم السلام قرار گيريم؛ وگر نه نيازى نيست. ما روايت را از خود الكافى مى خوانيم و ضرورتى به وسائط ما تا اين كتاب، احساس نمى شود. همين قضيّه، درباره كتاب هايى نيز كه كلينى از آنها نقل مى كند، صادق است.
اين نكته بسيار ارزشمند مورد تأكيد بسيارى از عالمان قرار گرفته است.
آية اللّه صافى گلپايگانى، شفاهى گفته اند و در كتاب منتخب الأثر نيز مورد تأكيد قرار داده اند و در كتب ديگر ايشان نيز به اين حقيقت، اشاره شده است.
مرحوم سيّد محسن امين جبل عاملى، صاحب أعيان الشيعة، در شرحى كه بر روايات فقهى دارد، به اين نكته پرداخته است. ۱
بدين شكل، روايات بسيارى تصحيح مى شود و ضعف واسطه ها از كلينى تا صاحبان كتب، آسيبى نمى رساند.
همچنين به اين نكته كه مرحوم صاحب قاموس از معاصران، در مقدّمه كتاب رجالى اش آورده، بنگريد:
و تحقيق الكلام و تفصيله أن يقال إنّ شيخ الإجازة إمّا يجيز كتاب نفسه و فيه يشترط ثبوت وثاقته كغيره من الرواة مطلقا إلّا أنْ يكون جميع أحاديث كتبه مطابقا لأحاديث كتاب معتبر فيكون أحاديثه مقبولة و إن كان فى نفسه ضعيفا. و إمّا يجيز كتاب غيره فإن إجاز ما يكون نسبته إلى مصنفه مقطوعة كإجازة الكافى و سائر الكتب الأربعة و ما يكون نظيرها فلا احتياج فى نقله إلى التوثيق لأنّ المراد مجرّد اتّصال السند لاتحصيل العلم لنسبته إلى مصنّفه وإن أجاز ما لا تكون نسبته مقطوعة يحتاج أيضا جواز العمل بما أجازه إلى توثيقه؛
تحقيق سخن، اين است كه گفته شود شيخ اجازه كتاب خودش را مى دهد كه در اين صورت، بايد وثاقتش ثابت شود، مگر اين كه همه احاديث كتابش مطابق با احاديث كتاب معتبر ديگرى باشد كه در اين صورت، احاديث او پذيرفته است، گر

1.ر. ك: البحر الزخّار، ج ۱، ص ۲۷ ـ ۲۹.

صفحه از 438