بررسي انتساب كتاب روضه الكافي بر كليني - صفحه 357

نيست ؛ بلكه از تأليفات ابن ادريس يا شهيد ثانى است ؛ ولى اين سخن ، ثابت نيست . ۱
صاحب روضات الجنات نيز در ترديد اين نظر ملّا خليل قزوينى ، از رياض العلماء نقل مى كند و در پايان ، عبارت «لا تغفل» را مى افزايد . ۲
علّامه سيّد محسن امين عاملى ، ۳
ثامر هاشم حبيب ۴ و عبد الرسول غفّارى ۵ نيز ترديد ياد شده را از رياض العلماء نقل كرده اند و به نقد آن پرداخته اند . امّا مهم ترين پرسشى كه بايد مورد بررسى قرار گيرد ، آن است كه آيا نسبت ترديد به ملّا خليل قزوينى ، نسبت درستى است يا خير؟
به نظر مى رسد كه انتساب ترديد به ملّا خليل قزوينى ، از نقل درستى برخوردار نيست و معلوم نيست كه رياض العلماء ـ كه مرجع مورد استناد علماى ديگر ، قرار گرفته ـ خود ، از كدام منبع ، چنين نسبتى را نقل كرده است . در تحقيقات انجام شده و با مراجعه به نسخه خطّى شرح ملّا خليل قزوينى بر الكافى ، به دست آمده است كه او اين سخن را با استناد به گفته ديگران ، به شهيد ثانى نسبت داده و خود ، تنها به ذكر مؤيّدى بر آن پرداخته است ۶ كه در هر حال ، چنين نسبتى در خصوص «روضه» ، صحيح نيست و كتاب روضه ، بدون ترديد ، به استناد ادلّه اى كه ذكر خواهيم كرد ، متعلّق به كلينى است .

ط . ادلّه صحّت انتساب «روضه» به كلينى

دلايل صحّتِ انتساب «روضه» به كلينى ، با توجّه به ديدگاه محقّقان و كسانى كه معتقد

1.رياض العلماء ، ج ۲ ، ص ۲۶۲ .

2.روضات الجنّات ، ج ۲ ، ص ۲۷۲ .

3.أعيان الشيعة ، ج ۶ ، ص ۳۵۵ .

4.الكلينى وكتابه الكافى ، ص ۱۳۲ .

5.الكلينى و الكافى ، ص ۴۰۸ .

6.الصافى فى شرح الكافى ، ج ۱ ، ص ۳۳ (نسخه خطّى) .

صفحه از 370