بررسي انتساب كتاب روضه الكافي بر كليني - صفحه 362

286 ، 303 ، 326 ، 333 ، 342 ، 353 ، 367 ، 396 و 463 .
16 . حديث 400 : عدّة من أصحابنا عن أحمد بن محمّد بن خالد عن عثمان بن عيسى . الكافى ، ج 1 ، ص 38 ؛ ج 2 ، ص 38 ، 56 ، 76 ، 127 ، 165 ، 197 ، 201 ، 205 ، 210 ، 217 ، 239 ، 249 ، 250 ، 262 ، 265 ، 268 ، 295 ، 323 ، 325 ، 326 ، 329 ، 343 ، 362 ، 369 ، 375 ، 410 ، 454 ، 462 ، 463 ، 649 ، 660 ، 663 و 665 ؛ ج 3 ، ص 199 و 236 ؛ ج 4 ، ص 18 و 48 ؛ ج 5 ، ص 53 ، 176 ، 472 ، 504 ، 535 و 564 ؛ ج 6 ، ص 26 ، 106 ، 183 ، 210 ، 215 ، 217 ، 227 ، 235 ، 263 ، 265 ، 280 ، 290 ، 327 ، 342 ، 375 ، 377 ، 401 ، 405 ، 406 ، 433 ، 443 ، 449 ، 502 ، 512 ، 527 ، 533 و 541 ؛ ج 7 ، ص 184 ، 202 ، 213 ، 226 ، 238 ، 251 ، 275 ، 302 ، 311 ، 364 ، 349 ، 356 ، 387 و 451 .

3 . يكسانى مشايخ روايات روضه با اصول و فروع «الكافى»

مشايخ رواتى كه در سلسله سندهاى روايات روضه قرار دارند ، از طبقه هشتم يا نهم از طبقات روات هستند كه كلينى ، خود نيز در طبقه نهم جاى دارد ؛ حال آن كه ابن ادريس ، در طبقه پانزدهم جاى دارد . با اين وصف ، چگونه مى توان روضه را از تأليفات ابن ادريس به حساب آورد؟ ۱

4 . شهادت خود كلينى در پايان كتاب فروع ، بر كتاب روضه

كلينى رحمه الله خود نيز به انتساب روضه بر خودش تصريح كرده است و اعتراف نموده كه «روضه» ، بخشى از كتاب الكافى است و اين مطلب ، از روش او در كتاب ، به دست مى آيد ؛ زيرا روش كلينى در تأليف الكافى ، آن بوده است كه در پايان هر كتاب ، به تمام شدن آن كتاب و همچنين نام كتاب بعدى ، اشاره مى كند ؛ مانند آن كه در پايان كتاب توحيد مى نويسد : «تمّ كتاب العقل والعلم والتوحيد من كتاب الكافى ويتلوه كتاب

1.الكلينى و الكافى ، ص ۴۰۸ .

صفحه از 370