اوضاع و احوال سياسي،اجتماعي و فرهنگي دوران حيات كليني - صفحه 14

به گفته ياقوت حموى :
...كان أهل المدينة ثلاث طوائف : شافعيّة وهم الأقلّ، وحنفيّة وهم الأكثر، وشيعة وهم السواد الأعظم ؛ لأنّ أهل البلد كان نصفهم شيعة وأهل الرستاق، فليس منهم إلّا شيعة وقليل من الحنفيين ، ولم يكن فيهم من الشافعيّة أحد ... . ۱
حمداللّه مستوفى ، بيشتر مردم رى را شيعه اثنى عشرى ذكر نموده است . ۲

د . تشيّع

در قرن هاى سوم و چهارم ، رى پس از قم ـ كه گويا نخستين شهر ايران است كه مذهب تشيّع را پذيرفته ـ ، ۳ از شهرهاى مهم شيعه نشين ايران به حساب مى آمد ؛ هر چند در مورد سال ورود مذهب تشيّع به اين شهر اختلاف است . مثلاً ياقوت حموى ، ورود تشيّع به رى را در سال 275 ق ، توسط ابوالحسن ماردانى دانسته است ، ۴ حال آن كه چنين نيست ؛ زيرا : 1 . استيلاى احمد ماردانى بر رى، در زمان امام حسن عسكرى عليه السلام بود ؛ ۵ در صورتى كه مدّت ها پيش از اين تاريخ ، يعنى ، از زمان امام محمّد باقر عليه السلام (57 ـ 114) ۶ گروهى از شيعيان رى ، از صحابه ائمّه عليهم السلام بوده اند .
2 . در احوال حضرت عبد العظيم حسنى نوشته اند كه هنگام توقّف در رى ، به طور ناشناخته اى ، از منزل بيرون مى آمد و قبرى را كه اكنون در نزديكى قبرش است ، زيارت مى كرد . ۷ در كتاب النقض، صاحب اين مزار را سيّد حمزه ناميده

1.معجم البلدان، ص ۱۳۲ .

2.نزهة القلوب ، ص ۵۴ .

3.فتوح البلدان، ص ۷۱ .

4.معجم البلدان، ج ۳، ص ۱۳۷ .

5.جنّة النعيم والعيش السليم فى أحوال السيّد عبد العظيم الحسنى عليه السلام ، ج ۳ ، ص ۳۳۲ .

6.تاريخ يعقوبى ، ج ۲ ، ص ۲۸۹ .

7.داستان هاى مفاتيح الجنان ، ص ۳۴ .

صفحه از 33