روايات تفسيری شيعه، گونه‌شناسی و حُجّيت - صفحه 11

و قال علي بن إبراهيم: و في رواية أبي الجارود، عن أبي جعفر عليهما السلام:«الرقيبُ: الحَفيظ».۱
و قال( في قوله تعالي: «إن الله تعالي يأمر بالعدل و الإحسان، العدلُ: الإنصاف، و الإحسان: التفضُّل.۲

3. ايضاح مفهومي

مراد از ايضاح مفهومي، آن است که حديث، به توضيح و تبيين نسبت در آيه مي‌پردازد؛ نسبت ميان يک جمله يا چند جمله؛ از قبيل:
عن عمر بن حنظلة، عنه(، عن قول الله: وَاتَّقُوا الله الَّذِي تَسَاءَلُونَ بِهِ وَالْأَرْحَامَ، قال: «هي أرحام الناس، إنَّ الله أمر بصِلَتِها و عظَّمها. ألا تري أنّه جعَلها معه؟»؛ 3
از امام عليه السلام در باره آيه: «و از خدايي که به [نام] او از همديگر درخواست مي‌کنيد پروا نماييد؛ و زنهار از خويشاوندان مبريد» پرسيده شد، فرمود: مقصود ارحام مردم است که خدا به صله آنها فرمان داده و آنها را بزرگ داشته است. نمي‌بيني که آنها را با خود همراه آورده است؟
أبوعلي الطَّبرسي: في معني الآية: و اتَّقُوا الأرحامَ أن تقطَعُوها، و هو المروي عن أبي جعفر عليه السلام؛ 4
ابو علي طبرسي در باره معناي آيه گويد: يعني بترسيد از اين که پيوندهاي خويشاوندي را بگسليد. اين معنا از امام باقر عليه السلام روايت شده است.
و قال الشَّيباني في «نهج البيان»، في قوله تعالي: وَلاَ تَتَبَدَّلُوا الْخَبِيثَ بِالطَّيِّبِ، قال ابن عبّاس: لا تتَبدَّلوا الحلالَ من أموالکم بالحَرامِ من أموالِهم لأجلِ الجَودَة والزيادة فيه، قال: و هو المروي عن أبي جعفر و أبي عبد الله عليهما السلام؛ 5
شيباني در کتاب نهج البيان در باره آيه «و [مال] پاک و [مرغوب آنان] را با [مال] ناپاک [خود] عوض نکنيد» گويد که ابن عباس گفت: اموال حلالتان را با اموال حرام آنها به خاطر نيکو شدن و فزوني عوض نکنيد. گفت: اين سخن از امام باقر و امام صادق عليهما السلام روايت شده است.
محمّد بن يعقوب: عن علي بن إبراهيم، عن أبيه، عن نُوح بن شُعيب، و محمّد بن الحسن، قال: سأل ابن أبي العَوجاء هِشامَ بن الحکم، فقال: أليس الله حکيماً؟ قال: بلي، هو أحکمُ الحاکِمين. قال: فأخبرني عن قوله

1.البرهان في تفسير القرآن، ج ۲، ص ۱۵، ح ۲۰۸۷.

2.نهج البلاغه، حکمت ۲۳۱.

3.البرهان في تفسير القرآن، ج ۲، ص ۱۵، ح ۲۰۸۲.

4.همان، ح ۲۰۸۵.

5.همان، ح ۲۰۸۹.

صفحه از 35