اراده تكوينى و اراده تشريعى ذات الهى و چگونگى ارتباط اين دو، از مباحث مربوط به كلام اسلامى است. روايت سوم «باب المشية والإرادة» از كتاب التوحيد الكافي اشاره به اين دو نوع اراده دارد، كه مورد توجه برخى دانشمندان واقع شده است.
كسى از محقق قمى حل و توضيح اين روايت را طلب كرده است. ايشان با چند مقدمه در بيان معناى اراده، كراهت، مشيت، اختيار و همچنين استدلال و استشهاد به برخى ديگر از رواياتى كه در باب مشيت الهى وارد شده است، به شرح حديث مورد بحث مى پردازد. وى به مناسبت، مطالبى را در مورد علم الهى، بَداء، نسخ و طلب نيز متذكر شده است.