10 آبان

۱۰ آبان
شهادت آیت الله سیدمحمدعلی قاضی طباطبایی، اولین شهید محراب توسط گروهك فرقان (۱۳۵۸ش)
شرح مناسبت:

شهید آیت الله سید محمدعلی قاضی طباطبایی در سال ۱۳۳۱ه‍ .ق در تبریز زاده شد. تحصیلات را در تبریز آغاز می کند. به مدت ۱۰ سال (از سال ۱۳۵۹ه‍ .ق تا ۱۳۶۹ه‍ .ق) در قم به تحصیلات خود در محضر اساتید بزرگواری چون آیت الله حجت کوه کمری و حضرت امام خمینی ادامه می دهد.
سال ۱۳۶۹ه‍ .ق به نجف اشرف مشرف می شود و در آنجا از محضر بزرگان آن حوزه، نظیر آیات عظام: آقایان سیدمحسن حکیم، سیدابوالقاسم خویی، استفاده های فراوان می برد و به اخذ درجه اجتهاد از این بزرگواران نایل می گردد. در ۴۲ سالگی به ایران بازگشته در تبریز مشغول خدمت می گردد. وقتی در سال ۱۳۴۲ شمسی نهضت امام خمینی شروع شد، آیت الله قاضی طباطبایی با تمام وجود به پشتیبانی از این قیام و رهبری آن می پردازد.
وقتی آیت الله قاضی با تمام وجود از قیام حضرت امام خمینی به دفاع برمی خیزد و مردم تبریز را به صحنه می آورد، رژیم وی را دستگیر کرده به ترهان منتقل می کند. پس از مدتی زندانی کردن در قزل قلعه او را آزاد می کنند و در تهران به صورت تبعیدی نگه می دارند. آیت الله قاضی در راه مبارزه با رژیم طاغوت، بارها تبعید شد.
مبارزات مردم ایران از سال ۱۳۵۶ در پی توهین به امام خمینی در روزنامه اطلاعات اوج می گیرد. در ۲۹ بهمن ۱۳۵۶ به دنبال انتشار اطلاعیه ای از سوی آیت الله قاضی طباطبایی به همراه آیت الله انگجی مراسم یادبودی برای چهلم شهدای قم برگزار می گردد و درگیری ها و تظاهرات عظیمی به راه می افتد و حماسه ۲۹ بهمن شکل می گیرد.
پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی آیت الله قاضی طباطبایی در مرداد ماه ۱۳۵۸ از سوی حضرت امام خمینی به عنوان نماینده تام الاختیار و امام جمعه تبریز برگزیده شد. متأسفانه هنوز شش ماه از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی سپری نشده بود که در تاریخ ۱۱ آبان ماه ۱۳۵۸ در حالی که روز عید قربان نماز عید خوانده بود به هنگام شب بعد از نماز مغرب و عشا در مسجد شعبان توسط عوامل گروه فرقان به شهادت رسید و پیکر مقدسش پس از تشییع در جوار مسجد مقبره تبریز به خاک سپرده شد.

منبع: مركز پژوهشهای صدا و سیما
آیات و روایات:
شهادت آیت الله سیدمحمدعلی قاضی طباطبایی، اولین شهید محراب توسط گروهك فرقان (۱۳۵۸ش)
رسول اللّه صلی الله علیه وآله:
العُلَماءُ وَرَثَةُ الأَنبِیاءِ، یحِبُّهُم أهلُ السَّماءِ، ویستَغفِرُ لَهُمُ الحیتانُ فِی البَحرِ إذا ماتوا.
دانشمندان وارثان پیامبران اند.اهل آسمان آنان را دوست دارند و چون درگذشتند، ماهیان دریا برای آنها آمرزش می طلبند.
الفردوس: ۳/ ۷۵/ ۴۲۰۹
رسول اللّه صلی الله علیه وآله:
مَن جاءَهُ المَوتُ وهُوَ یطلُبُ العِلمَ لِیحیی بِهِ الإِسلامَ فَبَینَهُ وبَینَ النَّبِیینَ دَرَجَةٌ واحِدَةٌ فِی الجَنَّةِ.
هركس را مرگ در رسد، در حالی كه برای زنده كردن اسلام دانش می جوید، میان وی و پیامبران در بهشت یك درجه بیش نباشد.
سنن الدارمی: ۱/ ۱۰۶/ ۳۶۰
رسول اللّه صلی الله علیه وآله:
أقرَبُ النّاسِ مِن دَرَجَةِ النُّبُوَّةِ أهلُ العِلمِ وأهلُ الجِهادِ.
نزدیكترین مردم به درجه پیامبری، اهل دانش و جهادند.
إتحاف السادة: ۱/ ۷۳
پیامبر خدا صلی الله علیه وآله:
یشفَعُ یومَ القِیامَةِ ثَلاثَةٌ: الأَنبِیاءُ ثُمَّ العُلَماءُ ثُمَّ الشُّهَداءُ.
روز قیامت سه تن شفاعت می كنند: پیامبران، سپس دانشمندان و پس از آن شهیدان.
سنن ابن ماجة: ۲/ ۱۴۴۳/ ۴۳۱۳
پیامبر خدا صلی الله علیه وآله:
ما مِن قَطرَةٍ أحَبُّ إلَی اللّهِ مِن قَطرَتَينِ: قَطرَةِ دَمٍ في سَبيلِ اللّهِ، وَقَطرَةِ دَمعٍ في سَوادِ اللَّيلِ مِن خَشيَةِ اللّهِ.
هيچ قطره ای نزد خداوند، محبوب تر از دو قطره نيست: قطره خون [ريخته شده ] در راه خدا و قطره اشك [ريخته شده ] در سياهی شب از ترس خدا.
الأمالي للمفيد: ۱۱/ ۸.