نظریه تاویل ظواهر دینی نزد محمدباقر مجلسی
سال
دوم / شماره پیاپی
6 /
صفحه
27-42
چکیده :
مجلسی، برخلاف برخی اندیشمندان که تأویل را ناظر به واقعیت خارجی میدانند، آن را ناظر به معانی الفاظ تلقی میکند. وی تأویل ظواهر را از مقوله استعمال مجازی قلمداد میکند و تأویلات رمزی باطنیه و فلاسفه و عرفا را مردود میداند. مجلسی با تأویل متون دینی مواجههای روشمند دارد. وی جواز تأویل را مشروط به اموری میداند که مخالفنبودن معنای مؤول با ادله عقلی و ضروریات دین، مناسبت با ظاهر کلام، مطابقت با دیگر ظواهر و موافقت با سیاق از آن جمله است. چنانکه اموری همچون مخالفت معنای تأویلی با اجماع، ناتمامبودنِ دلیلِ اعراض از معنای ظاهری و صراحت لفظ در معنای ظاهری از جمله موانع تأویل نزد او است. وی بر اساس این ضوابط در مواضعی به تأویل متون دینی همت گماشته است. در عین حال، در مقابل برخی تأویلات بهشدت موضعگیری کرده و آنها را مردود دانسته است.
کلیدواژههای مقاله :تأویل حدیث، ظواهر قرآن، علامه مجلسی و فهم حدیث، علامه مجلسی