نقد سندی احاديث در الميزان در بوته آزمايش - صفحه 199

در موارد ديگر، بعد از ذكر روايت در باب حروف مقطعه، روايت را از آن جهت كه در تفسير منسوب به امام حسن عسکري عليه السلام است، ضعيف مي‌داند. ۱
در مواردي هم روايت را از آن جهت كه راوي آن ضعيف است، نقد مي‌كند. وي مي‌گويد:
اهل حديث ابن عساكر را ضعيف دانسته‌اند، بويژه در احاديثي كه تنها خود او روايت مي‌كند. ۲
يا مي‌گويد:
اين روايت به خاطر اسماعيل بن محمد در سند آن ضعيف است. ۳
يا:
اين روايت، به خاطر شناخته نبودن يكي از راويانش، ضعيف و غير قابل اعتماد است. ۴

بررسي رجالي احاديث

همان‌طور كه پيش‌تر تصريح شد، علامه جايگاه بررسي رجالي را تنها در امور تعبدي مي‌داند و روايات را از جهت عدم مخالفت متن آن با قرآن مورد تجزيه و تحليل قرار مي‌دهد؛ ولي با اين وجود، از بررسي سند و نقد رجال احاديث در پاره‌اي از موارد غافل نبوده است و با جرح و تعديل برخي از راويان به طرد روايت حكم كرده است؛ براي مثال، هنگام بحث از روايتي در ذيل آية «يا ايها‌ الذين آمنوا كتب عليكم‌ الصيام» ۵ ؛ پس از نقل حديثي كه اسماعيل بن محمد در سند آن است، مي‌نويسد:
اين روايت، به دليل وجود اسماعيل بن محمد در سند آن، ضعيف است. ۶
يا در ذيل آية «ذي قوة عند ذي العرش مكين، مطاع ثم امين»۷ روايتي را از ابن عساكر مي‌آورد و مي‌گويد:
اهل حديث ابن عساكر را ضعيف دانسته‌اند، بويژه احاديثي كه تنها خود او روايت كرده باشد. ۸
در جايي ديگر از تفسيرش، در ذيل آية وَالْمُحْصَنَاتُ مِنَ الَّذِينَ أُوْتُوا الْكِتَابَ۹ ، پس از نقل روايت ابي الجارود از امام جعفر صادق عليه السلام، ذكر مي‌كند:
راوي آن ضعيف مي‌باشد. ۱۰

1.همان، ج۱۸، ص۱۸.

2.همان، ج۲۰ ص۳۶۳.

3.الميزان، ج۲ ص۳۴.

4.همان.

5.سورة بقره، آية ۱۸۳.

6.الميزان، ج۲ ص۳۴.

7.سورة تكوير‌، آية ۲۱ و ۲۰.

8.الميزان، ج۲۰ ص۳۶۳.

9.سورة ممتحنه، آية ۱۰.

10.الميزان، ج۱۹ ص۴۱۶.

صفحه از 209