الف. سهل بن زياد
نجاشي در بحث رجالي، او را اينگونه معرفي ميكند:
كان ضعيفاً فيالحديث غير معتمد فيه. ۱
امّا در قول شيخ طوسي در باره او اختلاف است. در جايي او را ثقه ۲ دانسته، امّا در جايگاه ديگر، او را ضعيف معرفي ميكند. ۳ ابن غضايري هم از او با عنوان «ضعيفاً جداً، فاسد الرواية و الدين» نام ميبرد ۴ و ابن داود نيز از او در ميان راويان غلات ياد ميكند. ۵
در جرح و تعديل سهل بن زياد روشن شد كه او از راويان ضعيف است و قول شيخ طوسي در مورد ثقه بودن او نيز دليل بر تعديل او نيست؛ زيرا با قول نجاشي در تعارض است و در هنگام تعارض بين قول نجاشي و ساير علماي رجالي، سخن نجاشي ملاك و ميزان است. ۶
ب. عمرو بن عثمان:
روشن نيست كه وي كدام شخصيت روايي است. اگر مقصود «عمرو بن عثمان الثقفي الخزاز» باشد، مقبول است؛ چون نجاشي او را «ثقه، صحيحالحكايات، امامي، صحيحالحديث و نقي الحديث» دانسته است. ۷
امّا در مورد «عمرو بن عثمان الجهني» شيخ طوسي فقط به ذكر اسم او اكتفا ميكند، ۸ و برقي هم او را در زمرة اصحاب أبي عبدالله نام ميبرد. ۹
پس به اين جهت كه وصفي از «عمرو بن عثمان» در کتب رجال نيامده، مهمل تلقي ميگردد و از سويي ديگر، از اسامي مشترك نيز محسوب ميشود.
ج. عبدالله بن مغيره:
شيخ طوسي او را در زمرة اصحاب أبي الحسن موسي بن جعفر الكاظم عليه السلام ۱۰ و أبي الحسن الثاني علي بن موسي الرضا عليه السلام قرار داده ۱۱ و به ذكر جمله «عبدالله بن مغيره مولي بني هاشم كوفي خزازله كتاب»، اكتفا كرده است.
1.رجال النجاشي، ص۴۱۷.
2.رجال الطوسي، ص۳۸۷.
3.الفهرست، ص۲۲۸.
4.رجال ابن غضايري، ج۱ ص۶۷.
5.رجال ابي داود، ص۴۶۰.
6.الفوائد الرجالية، ج۲، ص۴۸.
7.رجال النجاشي، ص۲۷۸.
8.رجال الطوسي، ص۲۴۹.
9.رجال البرقي، ص۳۵.
10.رجال الطوسي، ص۳۴۰.
11.همان، ص۳۵۹.