و چون ادب و تربيتِ او را به كمال رساند ، فرمود : «همانا تو داراى خويى والا هستى»۱ .
آن گاه ، كار دين و امّت را به او واگذار كرد تا بندگان او را تربيت و اداره كند . پس فرمود : «آنچه را كه پيامبر به شما فرمود ، به كار گيريد و از آنچه شما را از آن نهى كرد ، بازايستيد»۲ . پيامبر خدا ، هدايتْ شده و توفيقْ يافته بود و به وسيله «روح القُدُس» ۳ تأييد و كمك مى شد . در هيچ امرى از امور اداره مردم ، دچار لغزش و خطا نمى شد ؛ چرا كه آراسته به آداب الهى بود. ۴
۱۷۱.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :بيمارى ، تازيانه خدا در روى زمين است و با آن ، بندگانش را تأديب [و تنبيه] مى كند. ۵
۱۷۲.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :بلا براى ستمگر ، مايه ادب است. ۶
۱۷۳.امام حسين عليه السلام :بار خدايا! با نيكى كردنت [به من] ، مرا به دام عذابت مكشان ۷ ، و با بلا ، ادبم نفرما. ۸
۱۷۴.امام زين العابدين عليه السلام ـ در دعاى سحر ـ :معبود من! مرا با كيفرت ادب مفرما ، و با حيله ات ، با من مكر مكن. ۹
1.. قلم : آيه ۴.
2.. حشر : آيه ۷.
3.. مراد از روح القُدُس ، جبرئيل است كه در قرآن ، از او به «روح الامين» (شعراء ، آيه ۱۹۴) نيز ياد شده و پاكىِ او از هر گونه خطا و آلودگى و گناه و گمراهى ، سبب ناميده شدن او به روح القدس است . (الميزان ، ج ۱۲ ، ص۳۴۷) .
4.. الكافى : ج ۱ ص ۲۶۶ ح ۴ ، بحار الأنوار : ج ۱۷ ص ۴ ح ۳.
5.. كنز العمّال : ج ۳ ص ۳۰۶ ح ۶۶۸۰ ، الجامع الصغير: ج ۲ ص ۶۶۶ ح ۹۱۹۴ .
6.. جامع الأخبار: ص ۳۱۰ ح ۸۵۲ ، بحار الأنوار: ج ۶۷ ص ۲۳۵ ح ۵۴ .
7.. استدراج به اين معناست كه : هر گناهى كه بنده مرتكب مى شود ، خداوند به او نعمتى دهد و استغفار را از ياد او ببرد . يا اين كه : او را اندك اندك به دام اندازد و ناگهان و يك باره ، مجازاتش نكند.
8.. الدرّة الباهرة: ص ۲۹ ، نزهة الناظر: ص ۸۳ ح ۱۰ ، كشف الغمّة: ج ۲ ص ۲۴۳ .
9.. مصباح المتهجّد: ص ۵۸۲ ح ۶۹۱ ، الإقبال : ج ۱ ص ۱۵۷ ، بحار الأنوار: ج۹۸ ص ۸۲ ح ۲ .