تاريخ : چهارشنبه 1396/11/18 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 62830
بخش عمده ای از علوم اسلامی از قرآن منشعب شده است

بخش عمده ای از علوم اسلامی از قرآن منشعب شده است

کرمان، خطه زر خیزی در عرصه فعالیتهای قرآنی و حدیثی است و لازم است این میراث ارزشمند با همت کسانی که از این منطقه برخاسته اند؛ شناسایی و به نسل های بعدی معرفی شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از کرمان،دکتر هادی حجت، قرآن پژوه معاصر، در مراسم اختتامیه دومین هفته قرآن و عترت و دوازدهمین نمایشگاه بزرگ قرآن استان، با استناد به روایتی ازامام محمدباقر علیه السلامگفت: آن حضرت، قاریان قرآن را سه دسته کرده اند: دسته اول قاریانی که قرآن را ابزاری برای کسب درآمد قرارداده اند و با قرآن بر مردم فخر می فروشند؛ دسته دوم کسانیکه قرآن را می خوانند، حروف آن را خوب ادا می کنند اما حدود و فرمان های آن را ضایع می کنند، که حضرت این دو گروه را نفرین کرده و از خداوند می خواهد این حاملان قرآن را زیاد نکند؛ دسته سوم کسانیکه قرآن را می خوانند و داروی آن را بر درد خود می نهند و براى خواندن قرآن شب زنده دارى می كنند و ... در هنگام نمازهایشان بدان قیام كنند و.... خداوند با اینهاست که بلا و شر دشمن را از مردم دفع می کند، باران را به برکت اینها می باراند و ایشان از کبریت احمر (طلای سرخ) در بین مردم نادرتر هستند''

معاون آموزشی و پژوهشی دانشگاه قرآن و حدیث قم با ابراز امیدواری به اینکه بکوشیم خود را به دسته سوم نزدیک کنیم؛ درباره سابقه فعالیت های قرآنی خود توضیح داد: جرقه فعالیت های قرآنی در بنده از کرمان زده شد که در دوره راهنمایی و دبیرستان جلساتی با حضور آقای ظهوری در منزل عموی اینجانب -پدر شهید محمدرضا حجت- برگزار می شد؛ پس از مدتی در پی همکاری با مجمع قاریان و حافظان قرآن کریم استان کرمان احساس کردم ضعف هایی در زمینه آشنایی با مفاهیم قرآن وجود دارد و آنجا بود که تصمیم گرفتم در این حوزه کاری انجام دهم  و با همکاری حجت الاسلام علی دسترنج، طرحی برای آموزش واژگان قرآن کریم ریختیم و حاصل آن تالیف کتاب ''ترجمان نور'' شد که در واقع به برکت آن جلسات بود.

وی تالیف کتاب '' قرآن در آینه احکام'' خود را نیز تلاشی برای رفع خلا در زمینه آشنایی با احکام  مربوط به قرآن دانست و با بیان اینکه همه اینها را مرهون لطف خداوند و ارتباط با مجامع  قرآنی کرمان هستم؛ تصریح کرد: تا کنون فعالیت های قرآنی قابل توجهی در کرمان شده که برکات زیادی هم داشته است.

دانشیار دانشگاه قرآن و حدیث قم، پیشینه تاریخی فعالیت های قرآنی استان کرمان را مورد توجه قرار داد و با اشاره به دغدغه شخصی برای شناسایی و معرفی این پیشینه و میراث ارزشمند استان، تصریح کرد: مفاخر علمی هر استان ، شناسنامه های علمی آن منطقه هستند که نسل های جدید باید با آشنایی با این پیشینه و میراث گرانسنگ، خود بر این ذخائر بیفزایند.

وی افزود: بخش عمده ای از علوم اسلامی از قرآن منشعب شده که ناشی از اهتمام مسلمانان به  این کتاب مقدس بوده؛ عالمان کرمان نیز سابقه درخشانی در عرصه دانشهای مختلف قرآنی و حدیثی داشته اند که لازم است این تلاشها شناسایی و به جامعه معرفی شوند. ما این کار را در دانشگاه قرآن و حدیث با همکاری دانشجویان کرمانی آغاز کرده ایم.

وی در همین زمینه به تدوین دو پایان نامه با عنوان های '' آثار حدیثی و محدثان کرمان'' و '' قرآن پژوهان و آثار قرآنی استان کرمان'' که به ترتیب توسط یک دانشجو از رفسنجان و دیگری از شهر راین و با راهنمایی وی به انجام رسیده اشاره و بیان کرد: حدود ۱۷۰ محدث و بیش از ۷۰ قرآن پژوه را شناسایی کردیم که نشان می دهد این خطه عالمانی داشته که بسیاری حتی نام آنها را هم نشنیده اند.

دکتر حجت با فهرست کردن اسامی تعدادی از قرآن پژوهان استان کرمان از قرن های نخست تاکنون، گفت: در قرن چهارم ''محمدبن بحر رهنی'' اهل نرماشیر کرمان و هم دوره با شیخ طوسی را داشتیم که به تنهایی ۵۰۰ اثر در حوز های مختلف از جمله در تفسیر و علوم قرآن و حدیث داشته و یا تاج القراء کرمانی، رضی الدین کرمانی و....که متاسفانه بسیاری از آثار آنان از بین رفته و یا معدود نسخه های خطی آن در بعضی کتابخانه ها است که از مسئولین استان تقاضا دارم برای شناسایی این آثار و عرضه و چاپ آن اقدام کنند.

وی با اشاره به تلاش های قرآن پژوهان کرمانی در دوره معاصر، از آثار قرآنی مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی و دیگران یاد کرد و افزود: دکتر طاهره صفارزاده از خطه سیرجان اولین زن ایرانی است که ترجمه سه زبانه قران را ارائه داد.

استاد دانشگاه قرآن و حدیث قم بار دیگر تاکید کرد: کرمان، خطه بسیار ارزشمندی در عرصه فعالیتهای قرآنی و حدیثی است که باید با همت کسانی که از همین خطه برخاسته اند؛ مفاخر آن شناسایی و به نسل های بعدی معرفی شود تا آنان نیز این راه را با جدیت ادامه دهند.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :