عرضه كافى بر امام عصر عليه ‏السلام - صفحه 77

مباهله دراز كرده باد كرده و سياه شده، سپس فرداى روز استخبار مردند، و اين كرامت صفوانى انتشار يافت... .
و نظير آن ابوغالب احمد بن محمد زرارى كه در زمان نيابت جناب شيخ ابى القاسم حسين بن روح التماس دعا از حضرت قائم عليه السلام در حل مشكل خود نمودند بدون آن كه مشكل را نام ببرند، توقيع شريف از ناحيه مقدسه بيرون آمد: «الزوج والزوجه فاصلح اللّه ذات بينهما» كه تفصيل آن را شيخ رحمه الله در كتاب الغيبه آورده. ۱
و از قوام مهم تضمين كلينى، صحت آثار و احاديث مندرج در كافى اين امر است كه ذكر مى شود بلكه اين امر از اهم پايه هاى تعهد او است، به اين توضيح:
كوچ كردن جهت تحصيل علوم و استماع احاديث و آثار از محدثين كبار و حفاظ نامدار، امرى بود رايج و دارج، شيفتگان آثار و اخبار نبوت، رنج سفر و اقامت در بلاد غربت و هجران از اهل و اولاد را بر خود هموار مى كردند، كه رؤساء احاديث و فقاهت و عقيدت را ملاقات كنند بر مزايايى از آن جمله علو اسناد دست يابند و حتى براى استماع يك حديث از منبعى كه نزدشان معتبر بوده، رحلاتى انجام مى دادند، ابو داود در سنن خود خبرى عجيب از مكحول فقيه اهل شام نقل مى كند كه گفته: «كنت عبدا بمصر لامرأة من بنى هذيل فاعتقتنى، فما خرجت من مصر وبها علم الّا حويت عليه فيما أرى ثم اتيت الحجاز فما خرجت منها و بها علم الّا حويت عليه فيما أرى ثم اتيت العراق ... ثم اتيت الشام فغربلتها كل ذلك اسأل عن النفل فلم اجد احدا يخبرنى فيه بشى ء حتّى اتيت شيخا يقال له زياد بن جارية التميمى فقلت له: هل سمعت فى النفل شيئا؟ قال: نعم، سمعت حبيب بن مسلمة الفهرى يقول: شهدت النبى صلى الله عليه و آله نفل الربع فى البدأة والثلث فى الرجعة». ۲
ـ من در مصر برده زنى از قبيله بنى هذيل بودم، آزادم نمود، از مصر خارج نشدم مگر آن كه آنچه علم در آن جا بوده و مطلوبم بوده برگرفتم و همين طور كه به حجاز و عراق سفر كردم علوم مطلوبم را تحصيل نمودم سپس به شام آمدم اين ديار را غربال

1.ص ۱۸۳.

2.ج ۳، ص ۸۰.

صفحه از 85