177
تحفة الأولياء ج1

۱۲۱.على بن ابراهيم، از پدرش، از قاسم، از منقرى، از حفص بن غياث، از امام جعفر صادق عليه السلام روايت كرده است كه فرمود كه:«چون عالم را ببينيد كه با دنياى خويش محبّت داشته باشد، او را بر دين خود متهم كنيد؛ زيرا كه هر كه دوست چيزى باشد، آنچه را كه دوست مى دارد، رعايت مى نمايد». و فرمود كه: «خدا به سوى داود عليه السلام وحى فرمود كه: در ميانه من و خود، عالمى قرار مده كه فريفته دنيا باشد، كه تو را از راه دوستى من باز مى دارد؛ زيرا كه اين گروه، راه زنان بندگان منند كه مرا مى خواهند. به درستى كه پست تر چيزى كه كه من با ايشان مى كنم، آن است كه شيرينى لذّت مناجات با خود را از دل هاى ايشان بر مى كنم».

۱۲۲.على، از پدرش، از نوفلى، از سَكونى، از امام جعفر صادق عليه السلام روايت كرده است كه آن حضرت فرمود:«رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود كه: فقها، امين هاى پيغمبرانند؛ مادام كه در دنيا داخل نشوند . به آن حضرت عرض شد كه: يا رسول اللّه ، مراد از دخول ايشان در دنيا چيست؟ فرمود كه: پيروى كردن از سلطان و چون چنين كنند، از ايشان حذر كنيد بر دين خويش».

۱۲۳.محمد بن اسماعيل، از فضل بن شاذان، از حمّاد بن عيسى، از رِبعى بن عبداللّه ، از آن كه او را حديث كرده، از امام محمد باقر عليه السلام روايت كرده كه آن حضرت فرمود كه:«هر كه طلب علم كند از براى آن كه فخر و مباهات كند با علما، يا با سفيهان كم عقل به آن جدال و ستيزه نمايد، يا به آن روى مردم را به سوى خويش گرداند، جاى خويش را در جهنم آماده داند؛ زيرا كه رياست و مهترى صلاحيت ندارد، مگر از براى اهل آن».

15. باب در بيان لزوم حجّت بر عالم و سخت گرفتن امر بر او

۱۲۴.على بن ابراهيم بن هاشم، از پدرش، از قاسم بن محمد، از مِنقرى، از حفص بن غياث، از امام جعفر صادق عليه السلام روايت كرده است كه گفت: آن حضرت فرمود:«اى حفص، از براى جاهل هفتاد گناه آمرزيده مى شود، پيش از آن كه يك گناه از براى عالم آمرزيده شود».

۱۲۵.به همين اسناد از او روايت شده كه گفت: امام جعفر صادق عليه السلام فرمود كه:«عيسى بن مريم فرمود: واى بر علماى بد! كسى نمى داند كه آتش بر ايشان چگونه زبانه مى كشد».

۱۲۶.على بن ابراهيم، از پدرش، و محمد بن اسماعيل، از فضل بن شاذان، همه روايت كرده اند از ابن ابى عُمير، از جميل بن درّاج، كه گفت: شنيدم از امام جعفر صادق عليه السلام كه مى فرمود:«چون روح به اين جا رسيد ـ و با دست خود اشاره به حلقوم خويش فرمود ـ عالم را توبه نمى باشد». پس اين آيه را خواند: «إِنَّمَا التَّوْبَةُ عَلَى اللَّهِ لِلَّذِينَ يَعْمَلُونَ السُّوءَ بِجَهَالَةٍ»۱ ، يعنى: «جز اين نيست كه قبول توبه بر خدا واجب است به مقتضاى وعده و لطف از براى آنان كه بدى را به جا مى آورند به نادانى و سفاهت نه از روى علم و دانش».

1.نساء، ۱۷.


تحفة الأولياء ج1
176

۱۲۱.عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ، عَنْ أَبِيهِ، عَنِ الْقَاسِمِ، عَنِ الْمِنْقَرِيِّ، عَنْ حَفْصِ بْنِ غِيَاثٍ، عَنْ أَبِي عَبْدِ اللّه ِ عليه السلام ، قَالَ :«إِذَا رَأَيْتُمُ الْعَالِمَ مُحِبّاً لِدُنْيَاهُ، فَاتَّهِمُوهُ عَلى دِينِكُمْ؛ فَإِنَّ كُلَّ مُحِبٍّ لِشَيْءٍ يَحُوطُ مَا أَحَبَّ» .
وَقَالَ عليه السلام : «أَوْحَى اللّه ُ ـ عَزَّوَجَلَّ ـ إِلى دَاوُدَ عليه السلام : لَا تَجْعَلْ بَيْنِي وَبَيْنَكَ عَالِماً مَفْتُوناً بِالدُّنْيَا؛ فَيَصُدَّكَ عَنْ طَرِيقِ مَحَبَّتِي؛ فَإِنَّ أُولئِكَ قُطَّاعُ طَرِيقِ عِبَادِيَ الْمُرِيدِينَ، إِنَّ أَدْنى مَا أَنَا صَانِعٌ بِهِمْ أَنْ أَنْزِ عَ حَلَاوَةَ مُنَاجَاتِي مِنْ قُلُوبِهِمْ».

۱۲۲.عَلِيٌّ، عَنْ أَبِيهِ، عَنِ النَّوْفَلِيِّ، عَنِ السَّكُونِيِّ، عَنْ أَبِي عَبْدِ اللّه ِ عليه السلام ، قَالَ :«قَالَ رَسُولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله : الْفُقَهَاءُ أُمَنَاءُ الرُّسُلِ مَا لَمْ يَدْخُلُوا فِي الدُّنْيَا، قِيلَ: يَا رَسُولَ اللّه ِ، وَمَا دُخُولُهُمْ فِيالدُّنْيَا؟ قَالَ:اتِّبَاعُ السُّلْطَانِ، فَإِذَا فَعَلُوا ذلِكَ،فَاحْذَرُوهُمْ عَلى دِينِكُمْ».

۱۲۳.مُحَمَّدُ بْنُ إِسْمَاعِيلَ، عَنِ الْفَضْلِ بْنِ شَاذَانَ، عَنْ حَمَّادِ بْنِ عِيسى، عَنْ رِبْعِيِّ بْنِ عَبْدِ اللّه ِ، عَمَّنْ حَدَّثَهُ ، عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عليه السلام ، قَالَ :«مَنْ طَلَبَ الْعِلْمَ لِيُبَاهِيَ بِهِ الْعُلَمَاءَ، أَوْ يُمَارِيَ بِهِ السُّفَهَاءَ، أَوْ يَصْرِفَ بِهِ وُجُوهَ النَّاسِ إِلَيْهِ، فَلْيَتَبَوَّأْ مَقْعَدَهُ مِنَ النَّارِ؛ إِنَّ الرِّئَاسَةَ لَا تَصْلُحُ إِلَا لِأَهْلِهَا».

15 ـ بَابُ لُزُومِ الْحُجَّةِ عَلَى الْعَالِمِ وَتَشْدِيدِ الْأَمْرِ عَلَيْهِ

۱۲۴.عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ بْنِ هَاشِمٍ، عَنْ أَبِيهِ، عَنِ الْقَاسِمِ بْنِ مُحَمَّدٍ، عَنِ الْمِنْقَرِيِّ، عَنْ حَفْصِ بْنِ غِيَاثٍ، عَنْ أَبِي عَبْدِ اللّه ِ عليه السلام ، قَالَ :قَالَ: «يَا حَفْصُ، يُغْفَرُ لِلْجَاهِلِ سَبْعُونَ ذَنْباً قَبْلَ أَنْ يُغْفَرَ لِلْعَالِمِ ذَنْبٌ وَاحِدٌ».

۱۲۵.وَبِهذَا الْاءِسْنَادِ، قَالَ : قَالَ أَبُو عَبْدِ اللّه ِ عليه السلام :«قَالَ عِيسَى بْنُ مَرْيَمَ ـ عَلى نَبِيِّنَا وَآلِهِ وَ عَلَيْهِ السَّلامُ ـ : وَيْلٌ لِعُلَمَاءِ السَّوْءِ كَيْفَ تَلَظّى عَلَيْهِمُ النَّارُ ؟!».

۱۲۶.عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ، عَنْ أَبِيهِ؛ وَمُحَمَّدُ بْنُ إِسْمَاعِيلَ، عَنِ الْفَضْلِ بْنِ شَاذَانَ جَمِيعاً، عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ، عَنْ جَمِيلِ بْنِ دَرَّاجٍ، قَالَ :سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللّه ِ عليه السلام يَقُولُ: «إِذَا بَلَغَتِ النَّفْسُ هَاهُنَا ـ وَأَشَارَ بِيَدِهِ إِلى حَلْقِهِ ـ لَمْ يَكُنْ لِلْعَالِمِ تَوْبَةٌ»، ثُمَّ قَرَأَ : «إِنَّمَا التَّوْبَةُ عَلَى اللّه ِ لِلَّذِينَ يَعْمَلُونَ السُّوءَ بِجَهَالَةٍ» ».

  • نام منبع :
    تحفة الأولياء ج1
    سایر پدیدآورندگان :
    تحقیق : مرادی، محمد
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1388 ش
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 200357
صفحه از 908
پرینت  ارسال به