679
تحفة الأولياء ج1

19. باب در بيان آنچه خداى عزّوجلّ و رسول او واجب گردانيده اند از بودن با ائمّه عليهم السلام

۵۴۰.حسين بن محمد، از مُعلّى ابن محمد، از وشّاء، از احمد بن عائذ، از ابن اُذينه، از بُريد بن معاويه عِجلى روايت كرده است كه گفت: امام محمد باقر عليه السلام را سؤال كردم از قول خداى عزّوجلّ:«اتَّقُوا اللّهَ وَ كُونُوا مَعَ الصّادِقينَ»۱، حضرت فرمود كه:«از صادقين، ما را قصد فرمود».

۵۴۱.محمد بن يحيى، از احمد بن محمد، از ابن ابى نصر، از حضرت ابوالحسن امام رضا عليه السلام روايت كرده است كه گفت: آن حضرت را سؤال كردم از قول خداى عزّوجلّ:«يا أيُّها الَّذينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللّهَ وَ كُونُوا مَعَ الصّادِقينَ»، يعنى:«اى گروه مؤمنان، بپرهيزيد از عذاب خداوند عالميان و باشيد با راست گويان».
حضرت فرمود كه: «راست گويان، امامانند و صدّيقان، به فرمان بردارى ايشان» (و صِدّيق، به كسر صاد و دال مشدّد آن كه بسيار راست گو باشد و آن كه گفتار خويش را به كردار، راست گرداند و آن كه به غايت كسى را تصديق كند. پس اگر مراد از آن، ائمّه عليهم السلام باشد، معنى حديث اين مى شود كه صادقان ـ كه خدا امر به بودن با ايشان فرموده ـ صدّيقانند؛ به هر سه معنى به سبب فرمان بردارى ايشان خدا و رسول را و در اين، اشعارى است به دليل انحصار صادقين در ايشان؛ چه اگر صدق فى الجمله كفايت كند، بايد كه مؤمنين، يا همه كس باشند؛ زيرا كه كم كسى است كه فى الجمله راست نگويد، بلكه وجود ندارد و غير از ائمّه معصومين، كسى نيست كه در همه چيز و در همه حال و در هر زمان، صادق باشد. و اگر مراد از صديق، غير امام باشد، از آنها كه به غايت تصديق ائمّه مى نموده اند، چون سلمان و ابوذر و مانند ايشان، پس امر به بودن با ايشان، به اعتبار آن است كه ايشان با ائمّه اند. و بعضى گفته اند كه معنى حديث، اين است كه صديقان، به سبب طاعت ائمّه صديق شده اند).

۵۴۲.احمد بن محمد و محمد بن يحيى روايت كرده اند، از محمد بن حسن ، از محمد بن عبدالحميد، از منصور بن يونس، از سعد بن طَريف، از امام محمد باقر عليه السلام كه فرمود:«رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود كه: هر كه دوست دارد كه زندگانى كند، آن زندگانى كه شباهت به زندگانى پيغمبران داشته باشد، و بميرد آن مردنى كه به مردن شهيدان ماند، و ساكن شود در بهشت هايى كه خداوند رحمان درخت هاى آن را نشانيده، پس بايد كه على عليه السلام را دوست دارد و با دوست او دوست باشد، و به امامان بعد از او، اقتدا كند، و در همه چيز پيرو ايشان باشد. پس به درستى كه ايشان عترت من اند كه از طينت و سرشت من خلق شده اند. بار خدايا، فهم و علم مرا به ايشان روزى كن. و واى بر آنها كه ايشان را مخالفت كنند از امّت من. بار خدايا، شفاعت مرا به ايشان مرسان».

1.توبه، ۱۱۹.


تحفة الأولياء ج1
678

19 ـ بَابُ مَا فَرَضَ اللّهُ ـ عَزَّ وَ جَلَّ ـ وَ رَسُولُهُ صلى الله عليه و آله مِنَ الْكَوْنِ مَعَ الْأَئِمَّةِ عليهم السلام

۵۴۰.الْحُسَيْنُ بْنُ مُحَمَّدٍ، عَنْ مُعَلَّى بْنِ مُحَمَّدٍ، عَنِ الْوَشَّاءِ، عَنْ أَحْمَدَ بْنِ عَائِذٍ، عَنِ ابْنِ أُذَيْنَةَ، عَنْ بُرَيْدِ بْنِ مُعَاوِيَةَ الْعِجْلِيِّ ، قَالَ :سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ عليه السلام عَنْ قَوْلِ اللّهِ عَزَّ وَ جَلَّ : «اتَّقُواْ اللَّهَ وَ كُونُواْ مَعَ الصَّادِقِينَ» قَالَ: «إِيَّانَا عَنى».

۵۴۱.مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيى، عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ، عَنِ ابْنِ أَبِي نَصْرٍ، عَنْ أَبِي الْحَسَنِ الرِّضَا عليه السلام ، قَالَ :سَأَلْتُهُ عَنْ قَوْلِ اللّهِ عَزَّ وَ جَلَّ : «يَـأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ اتَّقُواْ اللَّهَ وَ كُونُواْ مَعَ الصَّادِقِينَ» قَالَ عليه السلام : «الصَّادِقُونَ هُمُ الْأَئِمَّةُ عليهم السلام وَ الصِّدِّيقُونَ بِطَاعَتِهِمْ».

۵۴۲.أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيى، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحسَنِ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ الْحَمِيدِ، عَنْ مَنْصُورِ بْنِ يُونُسَ، عَنْ سَعْدِ بْنِ طَرِيفٍ، عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عليه السلام ، قَالَ :«قَالَ رَسُولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله : مَنْ أَحَبَّ أَنْ يَحْيَا حَيَاةً تُشْبِهُ حَيَاةَ الْأَنْبِيَاءِ، وَ يَمُوتَ مِيتَةً تُشْبِهُ مِيتَةَ الشُّهَدَاءِ، وَ يَسْكُنَ الْجِنَانَ الَّتِي غَرَسَهَا الرَّحْمنُ، فَلْيَتَوَلَّ عَلِيّاً، وَ لْيُوَالِ وَلِيَّهُ، وَ لْيَقْتَدِ بِالْأَئِمَّةِ مِنْ بَعْدِهِ؛ فَإِنَّهُمْ عِتْرَتِي ، خُلِقُوا مِنْ طِينَتِي ؛ اللّهُمَّ ارْزُقْهُمْ فَهْمِي وَ عِلْمِي، وَ وَيْلٌ لِلْمُخَالِفِينَ لَهُمْ مِنْ أُمَّتِي؛ اللّهُمَّ لَا تُنِلْهُمْ شَفَاعَتِي».

  • نام منبع :
    تحفة الأولياء ج1
    سایر پدیدآورندگان :
    تحقیق : مرادی، محمد
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1388 ش
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 202857
صفحه از 908
پرینت  ارسال به