697
تحفة الأولياء ج1

۵۶۳.و از او، از محمد بن على، از عثمان بن عيسى، از سَماعه، از ابوبصير روايت است كه گفت: امام محمد باقر عليه السلام فرمود كه:«اين آيه «بَلْ هُوَ آياتٌ بَيِّناتٌ فى صُدُورِ الَّذينَ اُوتُوا الْعِلْمَ» ، دليل علم ما است و آن كه ما، حافظ قرآنيم». يا اين آيه را خواند و بعد از آن فرمود كه: «اى ابا محمد، به خدا سوگند كه خدا نفرموده كه اين قرآن، آيت هاى روشن است در ميان دو پهلوى مصحف؛ چه، در آيه است كه در سينه هاى اهل علم است».
ابوبصير مى گويد كه: عرض كردم كه: فداى تو گردم، ايشان كيانند؟ حضرت فرمود كه: «كيست كه احتمال دهد كه ايشان غير ما باشند؟».

۵۶۴.محمد بن يحيى، از محمد بن حسين، از يزيد شَعر، از هارون بن حمزه، از امام جعفر صادق عليه السلام روايت كرده است كه گفت: شنيدم از آن حضرت كه مى فرمود:«بَلْ هُوَ آياتٌ بَيِّناتٌ فى صُدُورِ الَّذينَ اُوتُوا الْعِلْمَ»، و فرمود كه:«ايشان، ائمّه عليهم السلام بخصوص اند و غير ايشان را شامل نيست».

۵۶۵.چند نفر از اصحاب ما روايت كرده اند، از احمد بن محمد، از حسين بن سعيد، از محمد بن فُضيل كه گفت: از او سؤال كردم از قول خداى عزّوجلّ:«بَلْ هُوَ آياتٌ بَيِّناتٌ فى صُدُورِ الَّذينَ اُوتُوا الْعِلْمَ»، فرمود كه:«ايشان، ائمّه عليهم السلام اند بخصوص و غير ايشان مراد نيست».

24. باب در بيان اين كه كسانى كه خدا ايشان را برگزيده و كتاب خويش را به ايشان ميراث داده، ائمّه عليهم السلام اند (نه غير ايشان)

۵۶۶.حسين بن محمد، از مُعلّى بن محمد، از محمد بن جمهور، از حمّاد بن عيسى، از عبدالمؤمن، از سالم روايت كرده است كه گفت: از امام محمد باقر عليه السلام سؤال كردم از قول خداى عزّوجلّ:«ثُمَّ أوْرَثْنا الْكِتابَ الَّذينَ اصْطَفَيْنا مِنْ عِبادِنا فَمِنْهُمْ ظالِمٌ لِنَفْسِهِ وَ مِنْهُمْ مُقْتَصِدٌ وَ مِنْهُمْ سابِقٌ بِالْخَيْراتِ بِإذْنِ اللّهِ»۱، يعنى:«بعد از آن كه ما به سوى تو وحى فرموديم، ميراث داديم و عطا نموديم اين كتاب كامل را (كه قرآن است) به آنان كه برگزيديم ايشان را بندگان از خويش، پس پاره اى از ايشان، ستم كار است بر نفس خويش، و برخى از ايشان، متوسط الحال و ميانه رو است، و بعضى از ايشان، پيشى گيرنده است به جميع خوبى ها» (كه پيوسته عمل به احكام اين كتاب مى نمايد). حضرت فرمود كه: «آن كه به خوبى ها پيشى گرفته، امام است و آن كه ميانه رو است، كسى است كه امام را بشناسد، و ستم كار بر نفس خويش، آن است كه امام را نمى شناسد».

1.فاطر، ۳۲.


تحفة الأولياء ج1
696

۵۶۳.وَ عَنْهُ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ ، عَنْ عُثْمَانَ بْنِ عِيسى، عَنْ سَمَاعَةَ، عَنْ أَبِي بَصِيرٍ، قَالَ :قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ عليه السلام فِي هذِهِ الْايَةِ : «بَلْ هُوَ ءَايَات بَيِّنَاتٌ فِى صُدُورِ الَّذِينَ أُوتُواْ الْعِلْمَ» ثُمَّ قَالَ: «أَمَا وَ اللّهِ، يَا أَبَا مُحَمَّدٍ، مَا قَالَ: بَيْنَ دَفَّتَيِ الْمُصْحَفِ» . قُلْتُ: مَنْ هُمْ جُعِلْتُ فِدَاكَ؟ قَالَ: «مَنْ عَسى أَنْ يَكُونُوا غَيْرَنَا؟!».

۵۶۴.مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيى، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحُسَيْنِ، عَنْ يَزِيدَ شَعَرٍ، عَنْ هَارُونَ بْنِ حَمْزَةَ، عَنْ أَبِي عَبْدِ اللّهِ عليه السلام ، قَالَ :سَمِعْتُهُ يَقُولُ: «بَلْ هُوَ ءَايَـت بَيِّنَاتٌ فِى صُدُورِ الَّذِينَ أُوتُواْ الْعِلْمَ» قَالَ: «هُمُ الْأَئِمَّةُ عليهم السلام خَاصَّةً».

۵۶۵.عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا، عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ، عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ سَعِيدٍ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْفُضَيْلِ، قَالَ :سَأَلْتُهُ عَنْ قَوْلِ اللّهِ عَزَّ وَ جَلَّ : «بَلْ هُوَ ءَايَـت بَيِّنَاتٌ فِى صُدُورِ الَّذِينَ أُوتُواْ الْعِلْمَ» قَالَ : «هُمُ الْأَئِمَّةُ عليهم السلام خَاصَّةً».

24 ـ بَابٌ فِي أَنَّ مَنِ اصْطَفَاهُ اللّهُ مِنْ عِبَادِهِ وَ أَوْرَثَهُمْ كِتَابَهُ هُمُ الْأَئِمَّةُ عليهم السلام

۵۶۶.الْحُسَيْنُ بْنُ مُحَمَّدٍ، عَنْ مُعَلَّى بْنِ مُحَمَّدٍ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ جُمْهُورٍ، عَنْ حَمَّادِ بْنِ عِيسى، عَنْ عَبْدِ الْمُؤْمِنِ، عَنْ سَالِمٍ، قَالَ :سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ عليه السلام عَنْ قَوْلِ اللّهِ عَزَّ وَ جَلَّ : «ثُمَّ أَوْرَثْنَا الْكِتَابَ الَّذِينَ اصْطَفَيْنَا مِنْ عِبَادِنَافَمِنْهُمْ ظَالِمٌ لِّنَفْسِهِ وَ مِنْهُم مُّقْتَصِدٌ وَ مِنْهُمْ سَابِقُم بِالْخَيْرَ تِ بِإِذْنِ اللَّهِ» قَالَ : «السَّابِقُ بِالْخَيْرَاتِ: الْاءِمَامُ، وَ الْمُقْتَصِدُ: الْعَارِفُ لِلْاءِمَامِ، وَ الظَّالِمُ لِنَفْسِهِ: الَّذِي لَا يَعْرِفُ الْاءِمَامَ».

  • نام منبع :
    تحفة الأولياء ج1
    سایر پدیدآورندگان :
    تحقیق : مرادی، محمد
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1388 ش
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 200330
صفحه از 908
پرینت  ارسال به