55. بابى كه در آن ذكر ارواحى است كه در ائمّه عليهم السلام است
۷۱۶.محمد بن يحيى، از احمد بن محمد، از حسين بن سعيد، از حمّاد بن عيسى، از ابراهيم بن عمر يمانى، از جابر جعفى روايت كرده است كه گفت: امام جعفر صادق عليه السلام فرمود كه:«اى جابر، به درستى كه خداى تبارك و تعالى خلق را سه قسم آفريد و اين است معنى قول خداى عزّوجلّ: «وَ كُنْتُمْ أزْواجا ثَلاثَةً * فَأصْحابُ الْمَيْمَنَةِ ما أصْحابُ الْمَيْمَنَةِ * وَ أصْحابُ الْمَشْئَمَةِ ما أصْحابُ الْمَشْئَمَةِ * وَ السّابِقُونَ السّابِقُونَ * اُولئِكَ الْمُقَرَّبُونَ»۱ ، يعنى: و بوديد، يا خواهيد بود اصناف سه گانه، هر صنفى بر مرتبه اى: پس اصحاب دست راست، چه اند اصحاب دست راست؟ و اصحاب دست چپ، چه اند اصحاب دست چپ؟ و پيشى گيرندگان، پيشى گيرندگانند اين گروه پيشى گيرندگان. نزديك گردانيده شده اند از روى درجه و مرتبه».
حضرت فرمود كه: «پس پيشى گيرندگان، رسولان خدا عليهم السلام اند و خاصه هاى خدا از خلق او كه به آن جناب اختصاص دارند، و ديگرى را در ايشان هيچ مدخليّتى نيست، و خدا پنج روح را در ايشان قرار داده است، و ايشان را تقويت فرموده به روح القدس كه به آن، همه چيز را شناختند، و ايشان را تقويت فرموده و به روح ايمان كه به آن، از خداى عزّوجلّ ترسيدند، و ايشان را تقويت فرموده به روح قوّت و قدرت كه به آن، بر طاعت خداى عزّوجلّ توانايى به هم رسانيدند، و ايشان را تقويت فرموده به روح و شهوت و خواهش كه به آن، خواهش طاعت و فرمان بردارى خداى عزّوجلّ به هم رسانيدند، و نافرمانى او را ناخوش داشتند، و روح حركت كردن و در نورديدن و رفتن را در ايشان قرار داده و آن، روحى است كه مردمان به آن مى روند و مى آيند.
و در مؤمنان كه اصحاب دست راست اند، روح ايمان را قرار داد كه به آن، از خدا ترسيدند، و روح قوّت را در ايشان قرار داد كه به آن، بر طاعت خدا قوّت و قدرت به هم رسانيدند و روح شهوت را در ايشان قرار داد كه به آن، خواهشمند طاعت خدا شدند، و روح حركت كردن و درنورديدن و رفتن را در ايشان قرار داد كه مردمان به آن، مى روند و مى آيند».