145
تحفة الأولياء ج3

۱۵۳۵.از او ، از على بن حكم ، از محمد بن بن سنان ، از صبّاح بن سبّابه ، از امام جعفر صادق عليه السلام روايت است كه فرمود :«شما را با بيزارى چه كار كه از يكديگر بيزارى مى جويد؟! به درستى كه مؤمنان، بعضى ازايشان ، از بعضى ديگر بهتر و فاضل تر است . و بعضى ازايشان ، نمازش از بعضى ديگر بيشتر . و بعضى ازايشان ، چشمش از بعضى ديگر تيزتر است . و اينها درجه هاى مختلفه است» .

22 . باب در بيان نسبت اسلام

۱۵۳۶.چند نفر از اصحاب ما روايت كرده اند ، از احمد بن محمد بن خالد ، از بعضى از اصحاب ما كه آن را مرفوع ساخته و گفته است كه : اميرالمؤمنين عليه السلام فرمود :«هر آينه نسبتى از براى اسلام بيان كنم كه كسى پيش از من نسبت آن را چنان بيان نكرده باشد ، و كسى بعد از من نسبت آن را بيان نكند ، مگر به آنچه مثل آن باشد . به درستى كه اسلام تسليم است و تسليم ، يقين و يقين ، تصديق و تصديق ، اقرار و اقرار ، عمل و عمل ، ادا و به جا آوردن است آنچه را كه بايد به جا آورد . به درستى كه مؤمن دين خود را از رأى خويش فرا نگرفته است ، وليكن از جانب پروردگارش به نزد او آمده؛ پس آن را فرا گرفته . به درستى كه مؤمن ، يقينش در كردارش مى توان ديد ، و كافر ، انكارش در عملش مى توان ديد . و سوگند ياد مى كنم به آن خدايى كه جانم به دست قدرت او است كه امر ايشان را نشناختند؛ پس انكار كافران و منافقان را به كردارهاى خبيث و پليد ايشان اعتبار كنيد ، و از آنها به ايشان پى بريد» .

۱۵۳۷.از او ، از پدرش ، از عبداللّه بن قاسم ، از مدرك بن عبدالرحمان ، از امام جعفر صادق عليه السلام روايت است كه فرمود :«رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود : اسلام برهنه است و لباس آن حيا است ، و زينت آن وفا ، و مروّت آن عمل صالح ، و ستون آن ورع و پارسايى . و هر چيزى را اصل و بنيانى است ، و بنيان اسلام ، دوستى ما اهل بيت است» .
على بن ابراهيم ، از پدرش ، از على بن معبد ، از عبداللّه بن قاسم ، از مدرك بن عبدالرحمان ، از امام جعفرصادق عليه السلام مثل اين را روايت كرده است .


تحفة الأولياء ج3
144

۱۵۳۵.عَنْهُ ، عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحَكَمِ ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ ، عَنِ الصَّبَّاحِ بْنِ سَيَابَةَ ، عَنْ أَبِي عَبْدِ اللّهِ عليه السلام ، قَالَ :«مَا أَنْتُمْ وَالْبَرَاءَةَ يَبْرَأُ بَعْضُكُمْ مِنْ بَعْضٍ؟ إِنَّ الْمُؤْمِنِينَ بَعْضُهُمْ أَفْضَلُ مِنْ بَعْضٍ ، وَبَعْضُهُمْ أَكْثَرُ صَلَاةً مِنْ بَعْضٍ ، وَبَعْضُهُمْ أَنْفَذُ بَصَراً مِنْ بَعْضٍ ، وَهِيَ الدَّرَجَاتُ» .

22 ـ بَابُ نِسْبَةِ الْاءِسْلَامِ

۱۵۳۶.عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا ، عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ ، عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِنَا رَفَعَهُ ، قَالَ :
قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ عليه السلام :
«لَأَنْسُبَنَّ الْاءِسْلَامَ نِسْبَةً لَمْ يَنْسُبْهُ أَحَدٌ قَبْلِي وَلَا يَنْسُبُهُ أَحَدٌ بَعْدِي إِلَا بِمِثْلِ ذلِكَ ، إِنَّ الْاءِسْلَامَ هُوَ التَّسْلِيمُ ، وَالتَّسْلِيمَ هُوَ الْيَقِينُ ، وَالْيَقِينَ هُوَ التَّصْدِيقُ ، وَالتَّصْدِيقَ هُوَ الْاءِقْرَارُ ، وَالْاءِقْرَارَ هُوَ الْعَمَلُ ، وَالْعَمَلَ هُوَ الْأَدَاءُ ، إِنَّ الْمُؤْمِنَ لَمْ يَأْخُذْ دِينَهُ عَنْ رَأْيِهِ ، وَلكِنْ أَتَاهُ مِنْ رَبِّهِ ، فَأَخَذَهُ ؛ إِنَّ الْمُؤْمِنَ يُرى يَقِينُهُ فِي عَمَلِهِ ، وَالْكَافِرَ يُرى إِنْكَارُهُ فِي عَمَلِهِ ، فَوَ الَّذِي نَفْسِي بِيَدِهِ ، مَا عَرَفُوا أَمْرَهُمْ ، فَاعْتَبِرُوا إِنْكَارَ الْكَافِرِينَ وَالْمُنَافِقِينَ بِأَعْمَالِهِمُ الْخَبِيثَةِ» .

۱۵۳۷.عَنْهُ ، عَنْ أَبِيهِ ، عَنْ عَبْدِ اللّهِ بْنِ الْقَاسِمِ ، عَنْ مُدْرِكِ بْنِ عَبْدِ الرَّحْمنِ ، عَنْ أَبِي عَبْدِ اللّهِ عليه السلام ، قَالَ :«قَالَ رَسُولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله : الْاءِسْلَامُ عُرْيَانٌ ، فَلِبَاسُهُ الْحَيَاءُ ، وَزِينَتُهُ الْوَفَاءُ ، وَمُرُوءَتُهُ الْعَمَلُ الصَّالِحُ ، وَعِمَادُهُ الْوَرَعُ ، وَ لِكُلِّ شَيْءٍ أَسَاسٌ ، وَأَسَاسُ الْاءِسْلَامِ حُبُّنَا أَهْلَ الْبَيْتِ» .
عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ ، عَنْ أَبِيهِ ، عَنْ عَلِيِّ بْنِ مَعْبَدٍ ، عَنْ عَبْدِ اللّهِ بْنِ الْقَاسِمِ ، عَنْ مُدْرِكِ بْنِ عَبْدِ الرَّحْمنِ ، عَنْ أَبِي عَبْدِ اللّهِ عليه السلام ، مِثْلَهُ .

  • نام منبع :
    تحفة الأولياء ج3
    سایر پدیدآورندگان :
    تحقیق : مرادی، محمد
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1388 ش
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 165921
صفحه از 764
پرینت  ارسال به