37
تحفة الأولياء ج3

۱۴۷۰.على بن ابراهيم ، از پدرش ، از ابن فضّال ، از ابوجميله ، از محمد حلبى ، از امام جعفر صادق عليه السلام روايت كرده است در قول خداى عز و جل :«فِطْرَةَ اللّهِ الَّتى فَطَرَ النّاسَ عَلَيْها»كه فرمود :«ايشان را بر توحيد آفريد» .

7 . باب در بيان بودن مؤمن در صلب كافر ۱

۱۴۷۱.حسين بن محمد ، از معلّى بن محمد ، از حسن بن على وشّاء ، از على بن ميسّر روايت كرده است كه گفت : امام جعفر صادق عليه السلام فرمود :«نطفه مؤمن در صلب مشرك مى باشد ، و از بدى و كفر پدر چيزى به او نمى رسد، تا آنكه چون در زهدان زن مشركه منتقل شود ، از بدى و كفر مادر چيزى به او نرسد، تا آنكه او را بر زمين گذارد و بزايد ، و چون او را بر زمين گذارد ، چيزى از بدى به او نرسد، تا آنكه قلم بر او جارى گردد و مكلّف شود» .

۱۴۷۲.على بن ابراهيم ، از پدرش ، از ابن ابى عمير ، از على بن يقطين ، از امام موسى كاظم عليه السلام روايت كرده است كه گفت : به آن حضرت عرض كردم : من ترسيده ام از نفرين امام جعفر صادق عليه السلام بر يقطين و آنچه زاد؛ چه على از فرزندان يقطين بود ، و حضرت بر يقطين و اولادش نفرين و لعنت فرموده بود؛ پس حضرت به على فرمود :«اى ابوالحسن! امر چنان نيست كه تو اعتقاد كرده و به سوى آن رفته اى . جز اين نيست كه مؤمن در صلب كافر ، به منزله سنگريزه است در خشت خام؛ باران مى آيد و خشت خام را مى شويد و هيچ زيان به سنگريزه نمى رساند» .

8 . باب در بيان اينكه چون خدا اراده فرمايد كه مؤمن را بيافريند

۱۴۷۳.محمد بن يحيى ، از احمد بن محمد ، از ابن فضّال ، از ابراهيم بن مسلم حلوانى ، از ابواسماعيل صيقل رازى ، از امام جعفر صادق عليه السلام روايت كرده است كه فرمود :«در بهشت درختى است كه آن را مُزْن مى نامند» ۲ .
و حضرت فرمود : چون خدا اراده فرمايد كه مؤمنى را بيافريند ، چكيده اى از آن درخت بچكاند؛ پس آن چكيده به تره و ميوه اى نرسد ، مگر آنكه خداى عز و جل از صلب آنكه آن را مى خورد ، مؤمنى را بيرون مى آورد؛ خواه مؤمن آن را بخورد ، و خواه كافر» .

1.. و صلب ـ به ضمّ صاد و سكون لام ـ ، استخوان پشت است كه فرزند از آن به وجود مى آيد . (مترجم)

2.. و مزن ـ بر وزن قفل ـ ، ابر و ابرهاى سفيد است ، و شايد كه آن درخت را مزن ناميده باشند ، از براى آنكه مانند ابر، آب بسيارى را برداشته . (مترجم)


تحفة الأولياء ج3
36

۱۴۷۰.عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ ، عَنْ أَبِيهِ ، عَنِ ابْنِ فَضَّالٍ ، عَنِ أَبِي جَمِيلَةَ ، عَنْ مُحَمَّدٍ الْحَلَبِيِّ ، عَنْ أَبِي عَبْدِ اللّهِ عليه السلام فِي قَوْلِ اللّهِ عَزَّ وَجَلَّ:«فِطْرَتَ اللّهِ الَّتِى فَطَرَ النّاسَ عَلَيْها»قَالَ:«فَطَرَهُمْ عَلَى التَّوْحِيدِ».

7 ـ بَابُ كَوْنِ الْمُؤْمِنِ فِي صُلْبِ الْكَافِرِ

۱۴۷۱.الْحُسَيْنُ بْنُ مُحَمَّدٍ ، عَنْ مُعَلَّى بْنِ مُحَمَّدٍ ، عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ الْوَشَّاءِ، عَنْ عَلِيِّ بْنِ مُيَسِّرٍ، قَالَ: قَالَ أَبُو عَبْدِ اللّهِ عليه السلام :«إِنَّ نُطْفَةَ الْمُؤْمِنِ لَتَكُونُ فِي صُلْبِ الْمُشْرِكِ، فَلَا يُصِيبُهُ مِنَ الشَّرِّ شَيْءٌ ، حَتّى إِذَا صَارَ فِي رَحِمِ الْمُشْرِكَةِ، لَمْ يُصِبْهَا مِنَ الشَّرِّ شَيْءٌ حَتّى تَضَعَهُ ، فَإِذَا وَضَعَتْهُ، لَمْ يُصِبْهُ مِنَ الشَّرِّ شَيْءٌ حَتّى يَجْرِيَ عَلَيْهِ الْقَلَمُ».

۱۴۷۲.عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ، عَنْ أَبِيهِ، عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ، عَنْ عَلِيِّ بْنِ يَقْطِينٍ، عَنْ أَبِي الْحَسَنِ مُوسى عليه السلام ، قَالَ: قُلْتُ لَهُ: إِنِّي قَدْ أَشْفَقْتُ مِنْ دَعْوَةِ أَبِي عَبْدِ اللّهِ عليه السلام عَلى يَقْطِينٍ وَمَا وَلَدَ.
فَقَالَ:
«يَا أَبَا الْحَسَنِ، لَيْسَ حَيْثُ تَذْهَبُ، إِنَّمَا الْمُؤْمِنُ فِي صُلْبِ الْكَافِرِ بِمَنْزِلَةِ الْحَصَاةِ فِي اللَّبِنَةِ، يَجِيءُ الْمَطَرُ، فَيَغْسِلُ اللَّبِنَةَ، وَلَا يَضُرُّ الْحَصَاةَ شَيْئاً».

8 ـ بَابُ إِذَا أَرَادَ اللّهُ عَزَّ وَجَلَّ أَنْ يَخْلُقَ الْمُؤْمِنَ

۱۴۷۳.مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيى، عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ، عَنِ ابْنِ فَضَّالٍ، عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ مُسْلِمٍ الْحُلْوَانِيِّ، عَنْ أَبِي إِسْمَاعِيلَ الصَّيْقَلِ الرَّازِيِّ، عَنْ أَبِي عَبْدِ اللّهِ عليه السلام ، قَالَ:«إِنَّ فِي الْجَنَّةِ لَشَجَرَةً تُسَمَّى الْمُزْنَ ، فَإِذَا أَرَادَ اللّهُ أَنْ يَخْلُقَ مُؤْمِناً، أَقْطَرَ مِنْهَا قَطْرَةً، فَلَا تُصِيبُ بَقْلَةً وَلَا ثَمَرَةً أَكَلَ مِنْهَا مُؤْمِنٌ أَوْ كَافِرٌ إِلَا أَخْرَجَ اللّهُ ـ عَزَّ وَجَلَّ ـ مِنْ صُلْبِهِ مُؤْمِناً».

  • نام منبع :
    تحفة الأولياء ج3
    سایر پدیدآورندگان :
    تحقیق : مرادی، محمد
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1388 ش
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 168307
صفحه از 764
پرینت  ارسال به