39
تحفة الأولياء ج3

9 . باب در بيان اينكه صبغة اللّه ، اسلام است ۱

۱۴۷۴.على بن ابراهيم ، از پدرش و محمد بن يحيى ، از احمد بن محمد هر دو روايت كرده اند ، از ابن محبوب ، از عبداللّه بن سنان ، از امام جعفر صادق عليه السلام در قول خداى عز و جل :«صِبْغَةَ اللّهِ وَ مَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللّهِ صِبغْةً»۲كه آن حضرت فرمود :«صبغه ، اسلام است» .
و گفت حضرت در قول خداى عز و جل : «فَقَدِ اسْتَمْسَكَ بِالْعُرْوَةِ الُْوثْقى» فرمود : «عروه وثقى ، ايمان است به خدا در حالتى كه تنها است و او را شريكى نيست» .

۱۴۷۵.چند نفر از اصحاب ما روايت كرده اند ، از سهل بن زياد ، از احمد بن محمد بن ابى نصر ، از داود بن سرحان ، از عبداللّه بن فرقد ، از حمران ، از امام جعفر صادق عليه السلام در قول خداى عز و جل :«صِبْغَةَ اللّهِ وَ مَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللّهِ صِبغْةً»كه آن حضرت فرمود :«صبغه ، اسلام است» .

۱۴۷۶.حميد بن زياد ، از حسن بن محمد بن سماعه ، از چندين نفر ، از ابان ، از محمد بن مسلم ، از امام محمد باقر يا امام جعفر صادق عليهماالسلام روايت كرده است در قول خداى عز و جل :«صِبْغَةَ اللّهِ وَ مَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللّهِ صِبغْةً»كه آن حضرت فرمود :«صبغه، اسلام است» .
و گفت آن حضرت در قول خداى عز و جل : «فَمَنْ يَكْفُرْ بِالطّاغُوتِ وَ يُؤْمِنْ بِاللّهِ فَقَدِ اسْتَمْسَكَ بِالْعُروَةِ الُْوثْقى»۳ فرمود : «عروه وثقى ، ايمان است» . ۴

1.. و صبغه ـ به كسر صاد و سكون باء ابجد ـ ، در اصل لغت ، به معنى رنگ و نوعى رنگ كردن است ، و به معناى دين و آفريدن نيز استعمال مى شود ، به علامت آرايش و غير آن . (مترجم)

2.. بقره ، ۱۳۰ . ايمان ما رنگ آميزى خدا است و كيست كه رنگ آميزيش بهتر از خدا باشد .

3.بقره ، ۲۵۶ .

4.. و مخفى نماند كه اگر كلينى رضى الله عنه در عنوان چنين مى فرمود : صبغه ، اسلام است و عروه وثقى ، ايمان ، انسب و اولى بود . (مترجم)


تحفة الأولياء ج3
38

9 ـ بَابٌ فِي أَنَّ الصِّبْغَةَ هِيَ الْاءِسْلَامُ

۱۴۷۴.عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ، عَنْ أَبِيهِ ؛ وَ مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيى، عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ جَمِيعاً، عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ، عَنْ عَبْدِ اللّهِ بْنِ سِنَانٍ ، عَنْ أَبِي عَبْدِ اللّهِ عليه السلام فِي قَوْلِ اللّهِ عَزَّ وَجَلَّ:«صِبْغَةَ اللّهِ وَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللّهِ صِبْغَةً»قَالَ:«الْاءِسْلَامُ».
وَ قَالَ فِي قَوْلِهِ عَزَّ وَجَلَّ: «فَقَدِ اسْتَمْسَكَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقى» قَالَ: «هِيَ الْاءِيمَانُ بِاللّهِ وَحْدَهُ لَا شَرِيكَ لَهُ».

۱۴۷۵.عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا، عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ، عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي نَصْرٍ، عَنْ دَاوُدَ بْنِ سِرْحَانَ، عَنْ عَبْدِ اللّهِ بْنِ فَرْقَدٍ، عَنْ حُمْرَانَ، عَنْ أَبِي عَبْدِ اللّهِ عليه السلام فِي قَوْلِ اللّهِ عَزَّ وَجَلَّ :«صِبْغَةَ اللّهِ وَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللّهِ صِبْغَةً»قَالَ:«الصِّبْغَةُ هِيَ الْاءِسْلَامُ».

۱۴۷۶.حُمَيْدُ بْنُ زِيَادٍ ، عَنِ الْحَسَنِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ سَمَاعَةَ ، عَنْ غَيْرِ وَاحِدٍ، عَنْ أَبَانٍ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ، عَنْ أَحَدِهِمَا عليهماالسلام فِي قَوْلِ اللّهِ عَزَّ وَجَلَّ:«صِبْغَةَ اللّهِ وَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللّهِ صِبْغَةً»قَالَ:«الصِّبْغَةُ هِيَ الْاءِسْلَامُ».
وَ قَالَ فِي قَوْلِهِ عَزَّ وَجَلَّ: «فَمَنْ يَكْفُرْ بِالطّاغُوتِ وَيُؤْمِنْ بِاللّهِ فَقَدِ اسْتَمْسَكَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقى» قَالَ: «هِيَ الْاءِيمَانُ».

  • نام منبع :
    تحفة الأولياء ج3
    سایر پدیدآورندگان :
    تحقیق : مرادی، محمد
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1388 ش
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 165908
صفحه از 764
پرینت  ارسال به