421
تحفة الأولياء ج3

۲۰۴۱.على بن ابراهيم ، از پدرش ، از ابن ابى عمير ، از عبداللّه بن ابان ، از وصّافى روايت كرده است كه گفت : امام جعفر صادق عليه السلام فرمود كه :«پيران و بزرگان خويش را تعظيم كنيد و بزرگ داريد ، و با خويشان بپيونديد . و چنان نيست كه شما به ايشان بپيونديد به چيزى كه بهتر باشد از باز داشتن آزار از ايشان ، كه ايشان را اذيّت نكنيد» .

72 . باب در بيان برادرى مؤمنان با يكديگر

۲۰۴۲.چند نفر از اصحاب ما روايت كرده اند ، از احمد بن محمد بن خالد ، از عثمان بن عيسى ، از مفضّل بن عمر كه گفت : امام جعفر صادق عليه السلام فرمود كه :«اِنَّما الْمُؤمِنُونَ اِخْوَةٌ» ۱ ، جز اين نيست كه مؤمنان برادران يك پدرى و يك مادرى اند ، و چون بر مردى از ايشان رگى زده شود ، يا آن رگ به شدّت حركت كند ، ديگران از برايش بيدار خوابى مى كشند» .

۲۰۴۳.از او ، از پدرش ، از فضالة بن ايّوب ، از عمر بن ابان ، از جابر جعفى روايت است كه گفت : در پيش روى امام محمد باقر عليه السلام درهم كشيده شدم و گرفتگى به هم رسانيدم؛ پس عرض كردم كه : فداى تو گردم! بسا است كه اندوهناك مى شوم ، بى آنكه مصيبتى به من رسد يا امرى بر من فرود آيد ، تا آنكه كسان و آشنايان من ، اندوه را در روى من مى شناسند و مى فهمند . فرمود :«آرى ، اى جابر! به درستى كه خداى عز و جل مؤمنان را از طينت و سرشت بهشت ها آفريد ، و در ايشان از نسيم و باد روح خود جارى گردانيد ، و از براى همين ، مؤمن برادر پدرى و مادرى مؤمن است؛ پس هرگاه در شهرى از شهرها اندوهى به روحى از آن روح ها برسد ، اين روح اندوهناك شود؛ زيرا كه اين روح از جمله آن روح ها است و به هم پيوسته اند» .

۲۰۴۴.محمد بن يحيى ، از احمد بن محمد بن عيسى ، از ابن فضّال ، از على بن عقبه ، از امام جعفر صادق عليه السلام روايت كرده است كه فرمود :«مؤمن برادر مؤمن است ، و ديده بان و جاسوس او در خيرات ، و رهنماى او كه با او خيانت نمى كند ، و بر او ستم نمى كند ، و او را عيب نمى كند ، و او را وعده اى نمى دهد كه آن را خلف كند» .

۲۰۴۵.محمد بن يحيى روايت كرده است ، از احمد بن محمد بن عيسى و چند نفر از اصحاب ما ، از سهل بن زياد و هر دو ، از ابن محبوب ، از على بن رئاب ، از ابوبصير كه گفت : شنيدم از امام محمد باقر عليه السلام كه مى فرمود :«مؤمن برادر مؤمن است و مانند يك تن اند ، اگر از عضوى از آن بنالد ، به واسطه علّتى كه دارد ، دردِ آن را در باقى تن خويش بيابد . و روح هاى دو مؤمن ، از يك روح است . و به درستى كه اتّصال و پيوستگى روح مؤمن به روح خدا ، سخت تر است از اتّصال تيغ و روشنى آفتاب به جرم آن» . ۲

1.حجرات، ۱۰.

2.و مراد از روح خدا ، چيزى است كه دل ها به آن زنده مى شود ، و به جهت شرافت ، به خدا منسوب شده است ، چنان كه پيش از اين مذكور شد . (مترجم)


تحفة الأولياء ج3
420

۲۰۴۱.عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ ، عَنْ أَبِيهِ ، عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ ، عَنْ عَبْدِ اللّهِ بْنِ أَبَانٍ ، عَنِ الْوَصَّافِيِّ ، قَالَ :
قَالَ أَبُو عَبْدِ اللّهِ عليه السلام :
«عَظِّمُوا كِبَارَكُمْ ، وَصِلُوا أَرْحَامَكُمْ ، وَلَيْسَ تَصِلُونَهُمْ بِشَيْءٍ أَفْضَلَ مِنْ كَفِّ الْأَذى عَنْهُمْ» .

72 ـ بَابُ أُخُوَّةِ الْمُؤْمِنِينَ بَعْضِهِمْ لِبَعْضٍ

۲۰۴۲.عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا ، عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ ، عَنْ عُثْمَانَ بْنِ عِيسى ، عَنِ الْمُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ ، قَالَ :
قَالَ أَبُو عَبْدِ اللّهِ عليه السلام :
«إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ ، بَنُو أَبٍ وَأُمٍّ ، وَإِذَا ضَرَبَ عَلى رَجُلٍ مِنْهُمْ عِرْقٌ ، سَهِرَ لَهُ الْاخَرُونَ» .

۲۰۴۳.عَنْهُ ، عَنْ أَبِيهِ ، عَنْ فَضَالَةَ بْنِ أَيُّوبَ ، عَنْ عُمَرَ بْنِ أَبَانٍ ، عَنْ جَابِرٍ الْجُعْفِيِّ ، قَالَ :
تَقَبَّضْتُ بَيْنَ يَدَيْ أَبِي جَعْفَرٍ عليه السلام ، فَقُلْتُ : جُعِلْتُ فِدَاكَ ، رُبَّمَا حَزِنْتُ مِنْ غَيْرِ فَقَالَ :
«نَعَمْ ، يَا جَابِرُ ، إِنَّ اللّهَ ـ عَزَّ وَجَلَّ ـ خَلَقَ الْمُؤْمِنِينَ مِنْ طِينَةِ الْجِنَانِ ، وَأَجْرى فِيهِمْ مِنْ رِيحِ رُوحِهِ ، فَلِذلِكَ الْمُؤْمِنُ أَخُو الْمُؤْمِنِ لِأَبِيهِ وَأُمِّهِ ، فَإِذَا أَصَابَ رُوحاً مِنْ تِلْكَ الْأَرْوَاحِ فِي بَلَدٍ مِنَ الْبُلْدَانِ حُزْنٌ ، حَزِنَتْ هذِهِ ؛ لِأَنَّهَا مِنْهَا» .

۲۰۴۴.مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيى ، عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسى ، عَنِ ابْنِ فَضَّالٍ ، عَنْ عَلِيِّ بْنِ عُقْبَةَ ، عَنْ أَبِي عَبْدِ اللّهِ عليه السلام ، قَالَ :«الْمُؤْمِنُ أَخُو الْمُؤْمِنِ : عَيْنُهُ وَدَلِيلُهُ ، لَا يَخُونُهُ ، وَلَا يَظْلِمُهُ ، وَلَا يَغُشُّهُ ، وَلَا يَعِدُهُ عِدَةً فَيُخْلِفَهُ» .

۲۰۴۵.مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيى ، عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسى ؛ وَ عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا ، عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ جَمِيعاً ، عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ ، عَنْ عَلِيِّ بْنِ رِئَابٍ ، عَنْ أَبِي بَصِيرٍ ، قَالَ :
سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللّهِ عليه السلام يَقُولُ :
«الْمُؤْمِنُ أَخُو الْمُؤْمِنِ كَالْجَسَدِ الْوَاحِدِ ، إِنِ اشْتَكى شَيْئاً مِنْهُ وَجَدَ أَلَمَ ذلِكَ فِي سَائِرِ جَسَدِهِ ، وَأَرْوَاحُهُمَا مِنْ رُوحٍ وَاحِدَةٍ ، وَإِنَّ رُوحَ الْمُؤْمِنِ لَأَشَدُّ اتِّصَالًا بِرُوحِ اللّهِ مِنِ اتِّصَالِ شُعَاعِ الشَّمْسِ بِهَا» .

  • نام منبع :
    تحفة الأولياء ج3
    سایر پدیدآورندگان :
    تحقیق : مرادی، محمد
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1388 ش
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 165898
صفحه از 764
پرینت  ارسال به