513
تحفة الأولياء ج3

۲۱۹۰.محمد بن يحيى ، از محمد بن حسين بن ابى الخطّاب ، از محمد بن اسماعيل ، از صالح بن عقبه ، از ابوشبل روايت كرده است كه گفت : امام جعفر صادق عليه السلام فرمود كه :«چيزى را نمى بينم كه با زيارت مؤمن برابرى كند ، مگر طعام دادن او . و بر خدا لازم است كه از طعام بهشت طعام دهد، هر كه مؤمنى را طعام داده است» .

۲۱۹۱.محمد ، از محمد بن حسين ، از محمد بن اسماعيل ، از صالح بن عقبه ، از رفاعه ، از امام جعفر صادق عليه السلام روايت كرده است كه فرمود :«هر آينه اگر مؤمنِ محتاجى را طعام دهد ، دوست تر است در نزد من از آنكه او را زيارت كنم . و هر آينه اگر او را زيارت كنم ، دوست تر است در نزد من از آنكه ده بنده را آزاد كنم» .

۲۱۹۲.صالح بن عقبه ، از عبداللّه بن محمد ، از امام جعفر صادق و يزيد بن عبدالملك ، از آن حضرت روايت كرده اند كه فرمود :«هر كه مؤمن توانگرى را طعام دهد ، از برايش در برابر و همتاى آن باشد كه يكى از فرزندان اسماعيل را از سر بريدن رهايى دهد . و هر كه مؤمن محتاجى را طعام دهد ، از برايش در برابر آن باشد كه صد كس از فرزندان اسماعيل را از سر بريدن خلاصى دهد» .

۲۱۹۳.صالح بن عقبه ، از نصر بن قابوس ، از امام جعفر صادق عليه السلام روايت كرده است كه فرمود :«هر آينه طعام دادن يك مؤمن، دوست تر است در نزد من از آزاد كردن ده بنده و ده حج» . راوى مى گويد كه : عرض كردم : ده بنده و ده حج؟! فرمود كه : «اى نصر! اگر او را طعام ندهيد مى ميرد ، يا او را فرو مى گذاريد و آن باعث اين مى شود كه بيايد به نزد كسى كه دشمن اهل بيت باشد و از او سؤال كند . و مردن از برايش بهتر است از سؤال كردن از ناصبى . اى نصر! هر كه مؤمنى را زنده گرداند؛ يعنى باعث زنده بودن مؤمنى شود ، گويا كه همه مردمان را زنده گردانيده؛ پس اگر او را طعام ندهيد ، او را ميرانيده ايد، و اگر او را طعام دهيد ، او را زنده گردانيده ايد» .

87 . باب در بيان ثواب كسى كه مؤمنى را بپوشاند

۲۱۹۴.محمد بن يحيى ، از احمد بن محمد بن عيسى ، از عمر بن عبدالعزيز ، از جميل بن درّاج ، از امام جعفر صادق عليه السلام روايت كرده است كه فرمود :«هر كه برادر خويش را بپوشاند به جامه اى كه در زمستان يا تابستان مى پوشند ، بر خدا سزاوار و لازم است كه او را از جامه هاى بهشت بپوشاند ، و سختى هاى مرگ را بر او آسان گرداند ، و بر او در قبرش وسعت دهد و گشاده گرداند ، و فرشتگان را به استقبال او فرستد ، يا به استقبال آيند با بشارت ، چون از قبرش بيرون آيد . و اين است معنى قول خداى عز و جل كه در كتاب خويش مى فرمايد : «وتَتَلَقّاهُمُ الْمَلآئِكَةُ هذا يَوْمُكُمُ الَّذى كُنْتُمْ تُوْعَدُونَ»۱ ؛ يعنى : «و پيش باز آيند و پيش استقبال نمايند آن بهشتيان را فرشتگان در وقت بيرون آمدن از قبور ، و ايشان را تهنيت مى گويند و مى گويند كه اين روز ، روز شما است كه در دنيا پيوسته وعده داده مى شديد» (يعنى روز ثواب و كرامت شما است و رسيدن به مطالب خويش) .

1.انبيا، ۱۰۳.


تحفة الأولياء ج3
512

۲۱۹۰.مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيى ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحُسَيْنِ بْنِ أَبِي الْخَطَّابِ ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ إِسْمَاعِيلَ ، عَنْ صَالِحِ بْنِ عُقْبَةَ ، عَنْ أَبِي شِبْلٍ ، قَالَ :
قَالَ أَبُو عَبْدِ اللّهِ عليه السلام :
«مَا أَرى شَيْئاً يَعْدِلُ زِيَارَةَ الْمُؤْمِنِ إِلَا إِطْعَامَهُ ، وَحَقٌّ عَلَى اللّهِ أَنْ يُطْعِمَ مَنْ أَطْعَمَ مُؤْمِناً مِنْ طَعَامِ الْجَنَّةِ» .

۲۱۹۱.مُحَمَّدٌ ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحُسَيْنِ ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ إِسْمَاعِيلَ ، عَنْ صَالِحِ بْنِ عُقْبَةَ ، عَنْ رِفَاعَةَ ، عَنْ أَبِي عَبْدِ اللّهِ عليه السلام ، قَالَ :«لَأَنْ أُطْعِمَ مُؤْمِناً مُحْتَاجاً أَحَبُّ إِلَيَّ مِنْ أَنْ أَزُورَهُ ، وَلَأَنْ أَزُورَهُ أَحَبُّ إِلَيَّ مِنْ أَنْ أُعْتِقَ عَشْرَ رِقَابٍ» .

۲۱۹۲.صَالِحُ بْنُ عُقْبَةَ ، عَنْ عَبْدِ اللّهِ بْنِ مُحَمَّدٍ ، عَنْ أَبِي عَبْدِ اللّهِ عليه السلام ؛ وَيَزِيدَ بْنِ عَبْدِ الْمَلِكِ ، عَنْ أَبِي عَبْدِ اللّهِ عليه السلام ، قَالَ :«مَنْ أَطْعَمَ مُؤْمِناً مُوسِراً ، كَانَ لَهُ يَعْدِلُ رَقَبَةً مِنْ وُلْدِ إِسْمَاعِيلَ يُنْقِذُهُ مِنَ الذَّبْحِ ؛ وَمَنْ أَطْعَمَ مُؤْمِناً مُحْتَاجاً ، كَانَ لَهُ يَعْدِلُ مِائَةَ رَقَبَةٍ مِنْ وُلْدِ إِسْمَاعِيلَ يُنْقِذُهَا مِنَ الذَّبْحِ» .

۲۱۹۳.صَالِحُ بْنُ عُقْبَةَ ، عَنْ نَصْرِ بْنِ قَابُوسَ ، عَنْ أَبِي عَبْدِ اللّهِ عليه السلام ، قَالَ :«لَاءِطْعَامُ مُؤْمِنٍ أَحَبُّ إِلَيَّ مِنْ عِتْقِ عَشْرِ رِقَابٍ وَعَشْرِ حِجَجٍ».
قَالَ : قُلْتُ : عَشْرِ رِقَابٍ وَعَشْرِ حِجَجٍ؟!
قَالَ : فَقَالَ : «يَا نَصْرُ ، إِنْ لَمْ تُطْعِمُوهُ مَاتَ ، أَوْ تُذِلُّونَهُ فَيَجِيءُإِلى نَاصِبٍ فَيَسْأَلُهُ ، وَالْمَوْتُ خَيْرٌ لَهُ مِنْ مَسْأَلَةِ نَاصِبٍ ؛ يَا نَصْرُ ، مَنْ أَحْيَا مُؤْمِناً فَكَأَنَّمَا أَحْيَا النَّاسَ جَمِيعاً ، فَإِنْ لَمْ تُطْعِمُوهُ فَقَدْ أَمَتُّمُوهُ ، وَإِنْ أَطْعَمْتُمُوهُ فَقَدْ أَحْيَيْتُمُوهُ» .

87 ـ بَابُ مَنْ كَسَا مُؤْمِناً

۲۱۹۴.مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيى ، عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسى ، عَنْ عُمَرَ بْنِ عَبْدِ الْعَزِيزِ ، عَنْ جَمِيلِ بْنِ دَرَّاجٍ ، عَنْ أَبِي عَبْدِ اللّهِ عليه السلام ، قَالَ :«مَنْ كَسَا أَخَاهُ كِسْوَةَ شِتَاءٍ أَوْ صَيْفٍ ، كَانَ حَقّاً عَلَى اللّهِ أَنْ يَكْسُوَهُ مِنْ ثِيَابِ الْجَنَّةِ ، وَأَنْ يُهَوِّنَ عَلَيْهِ سَكَرَاتِ الْمَوْتِ ، وَأَنْ يُوَسِّعَ عَلَيْهِ فِي قَبْرِهِ ، وَأَنْ يَلْقَى الْمَلَائِكَةَ إِذَا خَرَجَ مِنْ قَبْرِهِ بِالْبُشْرى ، وَهُوَ قَوْلُ اللّهِ ـ عَزَّ وَجَلَّ ـ فِي كِتَابِهِ : «وَ تَتَلَقّاهُمُ الْمَلائِكَةُ هذا يَوْمُكُمُ الَّذِى كُنْتُمْ تُوعَدُونَ» » .

  • نام منبع :
    تحفة الأولياء ج3
    سایر پدیدآورندگان :
    تحقیق : مرادی، محمد
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1388 ش
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 164676
صفحه از 764
پرینت  ارسال به