539
تحفة الأولياء ج3

۲۲۳۹.على ، از پدرش ، از حمّاد بن عيسى ، از ربّعى بن عبداللّه ، از فضيل بن يسار ، از امام محمد باقر عليه السلام روايت كرده است كه فرمود :«سلامتى دين و صحّت بدن از مال بهتر است ، و مال ، زينت و آرايشى است از آرايش هاى نيكوى دنيا» .
محمد بن اسماعيل ، از فضل بن شاذان ، از حمّاد ، از ربعى ، از فضيل ، از امام محمد باقر عليه السلام مثل اين را روايت كرده است .

۲۲۴۰.چند نفر از اصحاب ما روايت كرده اند ، از احمد بن محمد بن خالد ، از ابن فضّال ، از يونس بن يعقوب ، از بعضى از اصحاب خويش كه گفت : مردى بود از اصحاب امام جعفر صادق عليه السلام كه پيوسته بر آن حضرت داخل مى شد و شرف ملازمت و سعادت خدمت آن حضرت را در مى يافت . پس مدّتى مكث كرد كه به حج نمى رفت . بعضى از آشنايان او بر حضرت داخل شد ، فرمود كه :«فلانى چه كرد و امرش چه وضع شد؟» راوى مى گويد كه : آن مرد شروع كرد كه سخن را ناتمام ادا مى كرد و تمجمج مى نمود (و آهسته آهسته جواب مجمل مى داد) چرا كه ، گمان مى نمود كه مقصود آن حضرت احوال گرفتن از توانگرى و دنياى آن مرد است با آنكه او فقير و بى چيز شده بود . حضرت چون چنين ديد ، فرمود كه : «دينش چگونه است؟» عرض كرد : چنان است كه تو مى خواهى و دوست مى دارى . فرمود : «به خدا سوگند كه بى نيازى همين است» .

97 . باب در بيان تقيّه ۱

۲۲۴۱.على بن ابراهيم ، از پدرش ، از ابن ابى عمير ، از هشام بن سالم و غير او ، از امام جعفر صادق عليه السلام روايت كرده است كه در قول خداى عز و جل :«أُولئِكَ يُؤتَوْنَ أَجْرَهُمْ مَرَّتَيْنِ بِما صَبَرُوا»۲كه آن حضرت فرمود :«يعنى آن چه صبر كردند بر تقيّه» . «وَيَدْرَؤُنَ بِالحَسَنَةِ السَّيِّئَةَ»۳ فرمود كه : «حسنه ، تقيّه است و سيّئه ، آشكار و فاش كردن» . و ترجمه آن اين است كه : «و دفع مى كنند به سخن يا خصلت نيكو ، سخن يا خصلت بد را» . و ترجمه باقى گذشت .

1.و تقيّه ، فعيله است از وقايت ، به معنى نگاه داشتن ، و تاء آن بدل است از واو . و تقيّه رفتار كردن است در ظاهر به چيزى كه مخالف از آن راضى باشد و ثمره آن نگاه داشتن نفس و حفظ خون است . (مترجم)

2.قصص، ۵۴. آنان به خاطر صبرشان دو بار پاداش مى گيرند .

3.قصص، ۵۴.


تحفة الأولياء ج3
538

۲۲۳۹.عَلِيٌّ ، عَنْ أَبِيهِ ، عَنْ حَمَّادِ بْنِ عِيسى ، عَنْ رِبْعِيِّ بْنِ عَبْدِ اللّهِ ، عَنْ فُضَيْلِ بْنِ يَسَارٍ ، عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عليه السلام ، قَالَ :«سَلَامَةُ الدِّينِ وَصِحَّةُ الْبَدَنِ خَيْرٌ مِنَ الْمَالِ ؛ وَالْمَالُ زِينَةٌ مِنْ زِينَةِ الدُّنْيَا حَسَنَةٌ» .
مُحَمَّدُ بْنُ إِسْمَاعِيلَ ، عَنِ الْفَضْلِ بْنِ شَاذَانَ ، عَنْ حَمَّادٍ ، عَنْ رِبْعِيٍّ ، عَنِ الْفُضَيْلِ ، عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عليه السلام ، مِثْلَهُ .

۲۲۴۰.عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا ، عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ ، عَنِ ابْنِ فَضَّالٍ ، عَنْ يُونُسَ بْنِ يَعْقُوبَ ، عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِهِ ، قَالَ :
كَانَ رَجُلٌ يَدْخُلُ عَلى أَبِي عَبْدِ اللّهِ عليه السلام مِنْ أَصْحَابِهِ ، فَغَبَرَ زَمَانا لَا يَحُجُّ ، فَدَخَلَ عَلَيْهِ بَعْضُ مَعَارِفِهِ ، فَقَالَ لَهُ :
«فُلَانٌ مَا فَعَلَ؟» قَالَ : فَجَعَلَ يُضَجِّعُ الْكَلَامَ يَظُنُّ أَنَّهُ إِنَّمَا يَعْنِي الْمَيْسَرَةَ وَالدُّنْيَا ، فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللّهِ عليه السلام : «كَيْفَ دِينُهُ؟» فَقَالَ : كَمَا تُحِبُّ ، فَقَالَ : «هُوَ وَاللّهِ الْغِنى» .

97 ـ بَابُ التَّقِيَّةِ

۲۲۴۱.عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ ، عَنْ أَبِيهِ ، عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ ، عَنْ هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ وَغَيْرِهِ ، عَنْ أَبِي عَبْدِ اللّهِ عليه السلام فِي قَوْلِ اللّهِ عَزَّ وَجَلَّ :« أُولئِكَ يُؤْتَوْنَ أَجْرَهُمْ مَرَّتَيْنِ بِما صَبَرُوا »قَالَ :«بِمَا صَبَرُوا عَلَى التَّقِيَّةِ» ، « وَ يَدْرَؤُنَ بِالْحَسَنَةِ السَّيِّئَةَ » قَالَ : «الْحَسَنَةُ : التَّقِيَّةُ ، وَالسَّيِّئَةُ : الْاءِذَاعَةُ» .

  • نام منبع :
    تحفة الأولياء ج3
    سایر پدیدآورندگان :
    تحقیق : مرادی، محمد
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1388 ش
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 165930
صفحه از 764
پرینت  ارسال به