647
تحفة الأولياء ج3

111 . باب در بيان گناهان

۲۴۱۱.محمد بن يحيى ، از احمد بن محمد بن عيسى ، از محمد بن سنان ، از طلحة بن زيد ،از امام جعفر صادق عليه السلام روايت كرده است كه فرمود :«پدرم مى فرمود كه : هيچ چيز بيش از گناه ، دل را فاسد و تباه نمى كند . به درستى كه دل مرتكب گناه مى شود و پيوسته آن گناه در آن مى باشد و در آن تأثير مى كند ، تا آنكه بر آن غالب مى شود؛ پس اعلاى آن را اسفل آن مى گرداند و سرنگون مى سازد» (و اين كنايه است از آنكه حق در آن قرار نگيرد ، و روى آن از خدا برگردد ، و متوجّه دنياى دنى[=پست ]گردد) .

۲۴۱۲.چند نفر از اصحاب ما روايت كرده اند ، از احمد بن محمد بن خالد ، از عثمان بن عيسى ، از عبداللّه بن مسكان ، از آنكه او را ذكر كرده ، از امام جعفر صادق عليه السلام روايت كرده است در قول خداى عز و جل :«فَما أَصْبَرَهُمْ عَلَى النّارِ»۱، كه آن حضرت فرمود :«چه چيز ايشان را شكيبا گردانيده ، بر كردن آن چه مى دانند كه ايشان را به سوى آتش جهنّم مى كشاند» . ۲

۲۴۱۳.از او ، از پدرش ، از نضر بن سويد ، از هشام بن سالم ، از امام جعفر صادق عليه السلام روايت است كه فرمود :«البتّه هيچ رگى نمى زند؛ يعنى نمى جهد و به جنبش در نمى آيد ، و هيچ نكبت و سختى و دردسر و بيمارى رخ نمى دهد ، مگر به سبب گناهى . و اين است معنى قول خداى عز و جل كه در كتاب خويش مى فرمايد : «وَما أَصابَكُمْ مِنْ مُصيبَةٍ فَبِما كَسَبَتْ أَيْديكُمْ وَيَعْفُو عَنْ كَثيرٍ»۳ ؛ يعنى : و آن چه به شما مى رسد ، اى بندگان! از بليّت و آفت مالى و بدنى ، پس به سبب آن چيزى است كه دست هاى شما آن را كسب كرده؛ يعنى به سبب معصيتى است كه كرده ايد ، و خدا عفو مى كند و درمى گذرد از بسيارى از گناهان» . راوى مى گويد كه : بعد از آن ، حضرت فرمود كه : «آن چه خدا از آن عفو مى فرمايد ، بيشتر است از آن چه به آن مؤاخذه و بازخواست مى كند» . ۴

1.بقره، ۱۷۵.

2.و ترجمه ظاهر آيه اين است كه : «پس چه چيز شكيبا گردانيد ايشان را ، بر آتش دوزخ» . و اين استفهام ، از براى تعجّب است؛ چه تعجّب است از حال ايشان ، در اشتغال به موجبات آتش و بى باكى ايشان از آن ، چنان كه حضرت اشاره به آن فرموده . و احتمال اين كه «ما أَصْبَرَهُمْ» ، صيغه تعجّب باشد و معنى اين شود كه : «چه صابر و شكيبايند» ، چنان كه بعضى گمان كرده اند ، صورتى ندارد ، چنان كه در موضع آن بيان نموده ام . (مترجم)

3.شورا، ۳۰.

4.و مخفى نماند كه آيه و حديث ، مخصوص اند به گناهكاران ، و امّا هرگاه بى گناهى را مصيبتى رسد ، سببش چيزى ديگر است ، مانند زيادتى اجر . (مترجم)


تحفة الأولياء ج3
646

111 ـ بَابُ الذُّنُوبِ

۲۴۱۱.مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيى ، عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسى ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ ، عَنْ طَلْحَةَ بْنِ زَيْدٍ ، عَنْ أَبِي عَبْدِ اللّهِ عليه السلام ، قَالَ :«كَانَ أَبِي عليه السلام يَقُولُ : مَا مِنْ شَيْءٍ أَفْسَدَ لِلْقَلْبِ مِنْ خَطِيئَةٍ ؛ إِنَّ الْقَلْبَ لَيُوَاقِعُ الْخَطِيئَةَ ، فَمَا تَزَالُ بِهِ حَتّى تَغْلِبَ عَلَيْهِ ، فَيُصَيَّرَ أَعْلَاهُ أَسْفَلَهُ» .

۲۴۱۲.عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا ، عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ ، عَنْ عُثْمَانَ بْنِ عِيسى ، عَنْ عَبْدِ اللّهِ بْنِ مُسْكَانَ ، عَمَّنْ ذَكَرَهُ ، عَنْ أَبِي عَبْدِ اللّهِ عليه السلام فِي قَوْلِ اللّهِ عَزَّ وَجَلَّ :« فَما أَصْبَرَهُمْ عَلَى النّارِ »فَقَالَ :«مَا أَصْبَرَهُمْ عَلى فِعْلِ مَا يَعْلَمُونَ أَنَّهُ يُصَيِّرُهُمْ إِلَى النَّارِ!» .

۲۴۱۳.عَنْهُ، عَنْ أَبِيهِ ، عَنِ النَّضْرِ بْنِ سُوَيْدٍ ، عَنْ هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ ، عَنْ أَبِي عَبْدِ اللّهِ عليه السلام ، قَالَ :«أَمَا إِنَّهُ لَيْسَ مِنْ عِرْقٍ يَضْرِبُ ، وَلَا نَكْبَةٍ ، وَلَا صُدَاعٍ ، وَلَا مَرَضٍ إِلَا بِذَنْبٍ ، وَذلِكَ قَوْلُ اللّهِ ـ عَزَّ وَجَلَّ ـ فِي كِتَابِهِ : « وَ ما أَصابَكُمْ مِنْ مُصِيبَةٍ فَبِما كَسَبَتْ أَيْدِيكُمْ وَيَعْفُوا عَنْ كَثِيرٍ » ». قَالَ : ثُمَّ قَالَ : «وَ مَا يَعْفُو اللّهُ أَكْثَرُ مِمَّا يُؤَاخِذُ بِهِ» .

  • نام منبع :
    تحفة الأولياء ج3
    سایر پدیدآورندگان :
    تحقیق : مرادی، محمد
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1388 ش
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 165900
صفحه از 764
پرینت  ارسال به