695
تحفة الأولياء ج3

115 . باب در بيان اصول كفر و اركان آنها

۲۴۷۳.حسين بن محمد ، از احمد بن اسحاق ، از بكر بن محمد ، از ابو بصير روايت كرده است كه گفت : امام جعفر صادق عليه السلام فرمود كه :«اصول كفر سه چيز است : حرص و گردنكشى كردن و حسد . امّا حرص ، آدم عليه السلام را بر اين داشت در هنگامى كه از آن درخت معهود نهى شد ، كه از ميوه آن خورد ، و امّا گردنكشى ، ثمره اش اين بود كه شيطان در وقتى كه به سجده كردن به جهت آدم عليه السلام مأمور شد ، سر باز زد ، و امّا حسد ، چنان شد كه به واسطه آن ، پسران آدم ، يكى از آنها ديگرى را كشت» .

۲۴۷۴.على بن ابراهيم ، از پدرش ، از نوفلى ، از سكونى ، از امام جعفر صادق عليه السلام روايت كرده است كه فرمود :«پيغمبر صلى الله عليه و آله فرمود : ركن هاى كفر چهار است : رغبت و ترس و نارضامندى و خشم» . ۱

۲۴۷۵.چند نفر از اصحاب ما روايت كرده اند ، از احمد بن محمد بن خالد ، از نوح بن شعيب ، از عبيد اللّه دهقان ، از عبد اللّه بن سنان ، از امام جعفر صادق عليه السلام كه فرمود :«رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود : به درستى كه نخستين چيزى كه خداى عز و جل به واسطه آن نافرمانى شد ، شش چيز است : دوستى دنيا ، و دوستى رياست و مهترى ، و دوستى خودش ، و دوستى خواب ، و دوستى آسايش ، و دوستى زنان» .

۲۴۷۶.محمد بن يحيى ، از احمد بن محمد ، از محمد بن سنان ، از طلحة بن زيد ، از امام جعفر صادق عليه السلام روايت كرده است كه :«مردى از قبيله خثعم به خدمت پيغمبر صلى الله عليه و آله آمد و عرض كرد كه : كدام يك عمل ها در نزد خداى عز و جل دشمن تر است؟ فرمود : شرك به خدا . عرض كرد كه : بعد از آن چيست؟ فرمود : قطع رحم . عرض كرد كه : بعد از آن چيست؟ فرمود : امر كردن به بدى و نهى كردن از خوبى» .

1.و ظاهر اين است كه مراد از رغبت ، رغبت در دنيا و حرص بر آن است ، و از ترس ، ترسيدن از فوات آن و از نارضامندى ،نارضامندى به قضا و قدر خداى ـ تعالى ـ و گرفتگى در حكم آن جناب و از خشم ، شوريدن و جوشيدن نفس است در باب انتقام كشيدن ، در هنگام مشاهده آن چه با نفس ملايمت نداشته باشد از ناخوشى ها و دردها . (مترجم)


تحفة الأولياء ج3
694

115 ـ بَابٌ فِي أُصُولِ الْكُفْرِ وَ أَرْكَانِهِ

۲۴۷۳.الْحُسَيْنُ بْنُ مُحَمَّدٍ ، عَنْ أَحْمَدَ بْنِ إِسْحَاقَ ، عَنْ بَكْرِ بْنِ مُحَمَّدٍ ، عَنْ أَبِي بَصِيرٍ ، قَالَ: قَالَ أَبُو عَبْدِ اللّهِ عليه السلام :« أُصُولُ الْكُفْرِ ثَلَاثَةٌ: الْحِرْصُ ، وَ الِاسْتِكْبَارُ ، وَ الْحَسَدُ؛ فَأَمَّا الْحِرْصُ ، فَإِنَّ آدَمَ عليه السلام حِينَ نُهِيَ عَنِ الشَّجَرَةِ حَمَلَهُ الْحِرْصُ عَلى أَنْ أَكَلَ مِنْهَا؛ وَ أَمَّا الِاسْتِكْبَارُ ، فَإِبْلِيسُ حَيْثُ أُمِرَ بِالسُّجُودِ لآِدَمَ ، فَأَبَى؛ وَ أَمَّا الْحَسَدُ ، فَابْنَا آدَمَ حَيْثُ قَتَلَ أَحَدُهُمَا صَاحِبَهُ».

۲۴۷۴.عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ ، عَنْ أَبِيهِ ، عَنِ النَّوْفَلِيِّ ، عَنِ السَّكُونِيِّ ، عَنْ أَبِي عَبْدِ اللّهِ عليه السلام ، قَالَ:«قَالَ النَّبِيُّ صلى الله عليه و آله : أَرْكَانُ الْكُفْرِ أَرْبَعَةٌ: الرَّغْبَةُ ، وَ الرَّهْبَةُ ، وَ السَّخَطُ ، وَ الْغَضَبُ».

۲۴۷۵.عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا ، عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ ، عَنْ نُوحِ بْنِ شُعَيْبٍ ، عَنْ عُبَيْدِ اللّهِ الدِّهْقَانِ ، عَنْ عَبْدِ اللّهِ بْنِ سِنَانٍ ، عَنْ أَبِي عَبْدِ اللّهِ عليه السلام ، قَالَ:«قَالَ رَسُولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله : إِنَّ أَوَّلَ مَا عُصِيَ اللّهُ ـ عَزَّ وَ جَلَّ ـ بِهِ سِتٌّ: حُبُّ الدُّنْيَا ، وَ حُبُّ الرِّئَاسَةِ ، وَ حُبُّ الطَّعَامِ ، وَ حُبُّ النَّوْمِ ، وَ حُبُّ الرَّاحَةِ ، وَ حُبُّ النِّسَاءِ».

۲۴۷۶.مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيى ، عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ ، عَنْ طَلْحَةَ بْنِ زَيْدٍ ، عَنْ أَبِي عَبْدِ اللّهِ عليه السلام :«أَنَّ رَجُلاً مِنْ خَثْعَمٍ جَاءَ إِلَى النَّبِيِّ صلى الله عليه و آله ، فَقَالَ: أَيُّ الْأَعْمَالِ أَبْغَضُ إِلَى اللّهِ عَزَّ وَ جَلَّ؟ فَقَالَ: الشِّرْكُ بِاللّهِ ، قَالَ: ثُمَّ مَا ذَا؟ قَالَ: قَطِيعَةُ الرَّحِمِ ، قَالَ: ثُمَّ مَا ذَا؟ قَالَ: الْأَمْرُ بِالْمُنْكَرِ ، وَ النَّهْيُ عَنِ الْمَعْرُوفِ».

  • نام منبع :
    تحفة الأولياء ج3
    سایر پدیدآورندگان :
    تحقیق : مرادی، محمد
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1388 ش
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 165906
صفحه از 764
پرینت  ارسال به