19
تحفة الأولياء ج4

۲۶۴۶.على بن ابراهيم ، از پدرش ، از نوفلى ، از سكونى ، از امام جعفر صادق عليه السلام روايت كرده است كه فرمود :«رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود كه : آفت و بلاى حسب ، افتخار و نازيدن است» .

135 . باب در بيان قساوت و دل سختى

۲۶۴۷.چند نفر از اصحاب ما روايت كرده اند ، از احمد بن محمد ، از عمرو بن عثمان ، از على بن عيسى كه آن را مرفوع ساخته و گفته است كه :«در آنچه خداى عز و جل به آن با موسى عليه السلام راز گفت ، اين بود كه فرمود : اى موسى! آرزويت در دنيا دراز نباشد ، كه دلت سخت و سنگين مى شود ، و آنكه دلش سخت و سنگين است ، از من دور است» .

۲۶۴۸.على بن ابراهيم ، از پدرش ، از محمد بن حفص ، از اسماعيل بن دبيس ، از آنكه او را ذكر كرده ، از امام جعفر صادق عليه السلام روايت كرده است كه فرمود :«چون خدا بنده اى را در اصل آفرينش كافر بيافريند ، نمى ميرد ، تا خداى عز و جل بدى را در نزد او دوست گرداند . پس به آن نزديك مى شود ، و به اين جهت خدا او را به تكبّر و جبروت مبتلى مى گرداند ، و دلش سخت و سنگين مى شود ، و خُويَش بد ، و رويش درشت و سخت ، و زشتگويى اش هويدا ، و شرمش برطرف مى شود ، و خداى عز و جل پرده او را مى درد ، و امر پوشيده او را بروز مى دهد ، و مرتكب محرّمات الهى مى گردد ، و از آنها باز نمى ايستد . بعد از آن ، مرتكب معاصى و نافرمانى هاى خداى عز و جل مى شود ، و طاعت او را دشمن مى دارد ، و بر مردمان بر مى جهد (يعنى بر سر ايشان مى دود و رو به ايشان مى رود) ، و از خصومت ها سيرى نداشته باشد . پس از خداى عز و جل عافيت را سؤال كنيد ، و آن را از او طلب نماييد» .

۲۶۴۹.على بن ابراهيم ، از پدرش ، از نوفلى ، از سكونى ، از امام جعفر صادق عليه السلام روايت كرده است كه فرمود :«اميرالمؤمنين عليه السلام فرمود : آنچه در دل خطور مى كند و از آن سر مى زند ، دو قسم است : يك گام از شيطان است ، و يك گام از فرشته؛ پس گام فرشته ، دل نرمى و فهميدن است ، و گام شيطان ، فراموشى و دل سختى است» .


تحفة الأولياء ج4
18

۲۶۴۶.عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ، عَنْ أَبِيهِ، عَنِ النَّوْفَلِيِّ، عَنِ السَّكُونِيِّ، عَنْ أَبِي عَبْدِ اللّهِ عليه السلام ، قَالَ:«قَالَ رَسُولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله : آفَةُ الْحَسَبِ الِافْتِخَارُ».

135 ـ بَابُ الْقَسْوَةِ

2647. عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا، عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ، عَنْ عَمْرِو بْنِ عُثْمَانَ، عَنْ عَلِيِّ بْنِ عِيسى، رَفَعَهُ، قَالَ:
«فِيمَا نَاجَى اللّهُ ـ عَزَّ وَ جَلَّ ـ بِهِ مُوسى عليه السلام : يَا مُوسى، لَا تُطَوِّلْ فِي الدُّنْيَا أَمَلَكَ؛ فَيَقْسُوَ قَلْبُكَ، وَ الْقَاسِي الْقَلْبِ مِنِّي بَعِيدٌ».

۲۶۴۸.عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ، عَنْ أَبِيهِ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ حَفْصٍ، عَنْ إِسْمَاعِيلَ بْنِ دُبَيْسٍ، عَمَّنْ ذَكَرَهُ، عَنْ أَبِي عَبْدِ اللّهِ عليه السلام ، قَالَ:«إِذَا خَلَقَ اللّهُ الْعَبْدَ فِي أَصْلِ الْخِلْقَةِ كَافِراً، لَمْ يَمُتْ حَتّى يُحَبِّبَ اللّهُ إِلَيْهِ الشَّرَّ، فَيَقْرُبَ مِنْهُ، فَابْتَلَاهُ بِالْكِبْرِ وَ الْجَبْرِيَّةِ، فَقَسَا قَلْبُهُ، وَ سَاءَ خُلُقُهُ، وَ غَلُظَ وَجْهُهُ، وَ ظَهَرَ فُحْشُهُ، وَ قَلَّ حَيَاؤُهُ، وَ كَشَفَ اللّهُ سِتْرَهُ، وَرَكِبَ الْمَحَارِمَ فَلَمْ يَنْزِعْ عَنْهَا، ثُمَّ رَكِبَ مَعَاصِيَ اللّهِ، وَ أَبْغَضَ طَاعَتَهُ، وَ وَثَبَ عَلَى النَّاسِ ، لَا يَشْبَعُ مِنَ الْخُصُومَاتِ؛ فَاسْأَلُوا اللّهَ الْعَافِيَةَ وَ اطْلُبُوهَا مِنْهُ».

۲۶۴۹.عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ، عَنْ أَبِيهِ، عَنِ النَّوْفَلِيِّ، عَنِ السَّكُونِيِّ، عَنْ أَبِي عَبْدِ اللّهِ عليه السلام ، قَالَ:«قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ عليه السلام : لَمَّتَانِ: لَمَّةٌ مِنَ الشَّيْطَانِ، وَ لَمَّةٌ مِنَ الْمَلَكِ؛ فَلَمَّةُ الْمَلَكِ الرِّقَّةُ وَ الْفَهْمُ، وَ لَمَّةُ الشَّيْطَانِ السَّهْوُ وَ الْقَسْوَةُ».

  • نام منبع :
    تحفة الأولياء ج4
    سایر پدیدآورندگان :
    تحقیق : مرادی، محمد
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1388 ش
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 288245
صفحه از 791
پرینت  ارسال به