303
تحفة الأولياء ج4

۳۰۶۸.چند نفر از اصحاب ما روايت كرده اند ، از احمد بن محمد بن عيسى ، از حسين بن سعيد ، از نضر بن سويد ، از قاسم بن سليمان ، از عبيد بن زراره ، از پدرش ، از مردى كه گفت : امام جعفر صادق عليه السلام فرمود كه :«دعا همان عبادتى است كه خداى ـ تعالى ـ فرموده است كه : «اِنَّ الَّذينَ يَسْتَكْبِرونَ عَنْ عِبادَتى سَيَدْخُلُونَ» تا آخر آيه . خداى ـ تعالى ـ را بخوان و مگو كه از امر فراغ حاصل شده و آن چه مقدّر شده خواهد شد» .
زراره مى گويد : جز اين نيست كه مقصود حضرت اين است كه ، ايمانت به قضا و قدر خدا تو را منع نكند از آنكه در دعا مبالغه كنى و در آن بسيار سعى و كوشش نمايى و جدّ و جهد را به عمل آورى . يا زراره مانند اين كلام ، كلامى گفت (يعنى آن چه از زراره نقل شد ، يا عبارت او است ، يا مثل عبارت او است در اصل معنى) .

۳۰۶۹.چند نفر از اصحاب ما روايت كرده اند ، از سهل بن زياد ، از جعفر بن محمد اشعرى ، از ابن قدّاح ، از امام جعفر صادق عليه السلام كه فرمود :«اميرالمؤمنين عليه السلام فرمود كه : دوست ترين اعمال به سوى خداى ـ تعالى ـ در زمين دعا است ، و بهترين عبادت ها عفّت است» (يعنى نگاه داشتن فرج و شكم از آن چه حرام باشد) . و فرمود كه : «حضرت اميرالمؤمنين عليه السلام مردى بود كه بسيار دعا مى كرد» .

2 . باب در بيان اينكه دعا سلاح مؤمن است ۱

۳۰۷۰.چند نفر از اصحاب ما روايت كرده اند ، از احمد بن محمد بن خالد ، از پدرش ، از فضالة بن ايّوب ، از سكونى ، از امام جعفر صادق عليه السلام كه فرمود :«رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود كه : دعا حربه مؤمن است و عمود ۲ دين و نور آسمان ها و زمين» .

۳۰۷۱.و به همين اسناد روايت است كه فرمود :«اميرالمؤمنين عليه السلام فرمود كه : دعا كليدهاى فيروزى است به مطالب دنيويّه و كليدهاى خزائن رستگارى به سعادت اخرويّه . و بهترين دعاها دعايى است كه از سينه پاكيزه و دل پرهيزگار صادر شده باشد ، و در مناجات با قاضى الحاجات سبب نجات است ، و با اخلاص كه عبادت بى ريا است خلاصى از عذاب دست به هم مى دهد پس چون ترس و فزع سخت شود ، به سوى خدا پناه بايد برد» .

1.و سلاح ـ به كسر سين ـ ، آلت جنگ و كارزار است ، چون نيزه و تير و سپر و شمشير . (مترجم)

2.و عمود ـ به فتح عين و ضمّ ميم ـ ، ستون است و چوب خيمه كه آن را ديرك گويند . (مترجم)


تحفة الأولياء ج4
302

۳۰۶۸.عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا، عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسى، عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ سَعِيدٍ، عَنِ النَّضْرِ بْنِ سُوَيْدٍ، عَنِ الْقَاسِمِ بْنِ سُلَيْمَانَ، عَنْ عُبَيْدِ بْنِ زُرَارَةَ، عَنْ أَبِيهِ، عَنْ رَجُلٍ، قَالَ:
قَالَ أَبُو عَبْدِ اللّهِ عليه السلام :
«الدُّعَاءُ هُوَ الْعِبَادَةُ الَّتِي قَالَ اللّهُ عَزَّ وَ جَلَّ: «إِنَّ الَّذِينَ يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبادَتِى» الْايَةَ، ادْعُ اللّهَ ـ عَزَّ وَ جَلَّ ـ وَ لَا تَقُلْ: إِنَّ الْأَمْرَ قَدْ فُرِغَ مِنْهُ».
قَالَ زُرَارَةُ: إِنَّمَا يَعْنِي لَا يَمْنَعْكَ إِيمَانُكَ بِالْقَضَاءِ وَ الْقَدَرِ أَنْ تُبَالِغَ بِالدُّعَاءِ وَ تَجْتَهِدَ فِيهِ، أَوْ كَمَا قَالَ.

۳۰۶۹.عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا، عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ، عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ الْأَشْعَرِيِّ، عَنِ ابْنِ الْقَدَّاحِ، عَنْ أَبِي عَبْدِ اللّهِ عليه السلام ، قَالَ:«قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ عليه السلام : أَحَبُّ الْأَعْمَالِ إِلَى اللّهِ ـ عَزَّ وَ جَلَّ ـ فِي الْأَرْضِ الدُّعَاءُ، وَ أَفْضَلُ الْعِبَادَةِ الْعَفَافُ».
قَالَ : «وَ كَانَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ عليه السلام رَجُلاً دَعَّاءً».

2 ـ بَابُ أَنَّ الدُّعَاءَ سِلَاحُ الْمُؤْمِنِ

۳۰۷۰.عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا، عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ، عَنْ أَبِيهِ، عَنْ فَضَالَةَ بْنِ أَيُّوبَ، عَنِ السَّكُونِيِّ، عَنْ أَبِي عَبْدِ اللّهِ عليه السلام ، قَالَ:«قَالَ رَسُولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله : الدُّعَاءُ سِلَاحُ الْمُؤْمِنِ، وَ عَمُودُ الدِّينِ، وَ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ».

۳۰۷۱.وَ بِهذَا الْاءِسْنَادِ، قَالَ:«قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ عليه السلام : الدُّعَاءُ مَفَاتِيحُ النَّجَاحِ وَ مَقَالِيدُ الْفَلَاحِ، وَ خَيْرُ الدُّعَاءِ مَا صَدَرَ عَنْ صَدْرٍ نَقِيٍّ وَ قَلْبٍ تَقِيٍّ ، وَ فِي الْمُنَاجَاةِ سَبَبُ النَّجَاةِ، وَ بِالْاءِخْلَاصِ يَكُونُ الْخَلَاصُ، فَإِذَا اشْتَدَّ الْفَزَعُ فَإِلَى اللّهِ الْمَفْزَعُ» .

  • نام منبع :
    تحفة الأولياء ج4
    سایر پدیدآورندگان :
    تحقیق : مرادی، محمد
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1388 ش
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 289647
صفحه از 791
پرینت  ارسال به