417
تحفة الأولياء ج4

48 . باب در بيان گفتار ، در نزد بامداد و شام

۳۲۷۹.على بن ابراهيم ، از پدرش ، از على اسباط ، از غالب بن عبداللّه ، از امام جعفر صادق عليه السلام روايت كرده است در قول خداى ـ تعالى ـ :«وَظِلالُهُم بِالْغُدُوِّ وَالْاصالِ»۱، كه فرمود :«مراد از آن دعا است ، پيش از طلوع آفتاب و پيش از غروب آن ، و آن حاجت ، اجابت است» ۲ .

۳۲۸۰.چند نفر از اصحاب ما روايت كرده اند ، از احمد بن محمد بن خالد ، از ابن فضّال ، از ابوجميله ، از جابر ، از امام محمد باقر عليه السلام كه فرمود :«به درستى كه شيطان لشكرهاى خود را پراكنده مى كند ، از اوّل وقتى كه آفتاب غروب مى كند و وقتى كه طلوع مى نمايد . پس در اين دو ساعت ، بسيار ذكر خداى ـ تعالى ـ بكنيد ، و از شرّ شيطان و لشكريانش به خدا پناه بريد ، و كودكان خود را در اين دو ساعت تعويذ نماييد ، كه اين ساعت ها ، ساعت هاى غفلت اند» .

۳۲۸۱.محمد بن يحيى ، از احمد بن محمد بن عيسى و على بن ابراهيم ، از پدرش ، هر دو ، از ابن ابى عمير ، از حسن بن عطيّه ، از رزين صاحب انماط ، از امام محمد باقر يا امام جعفر صادق عليهماالسلام روايت كرده اند كه فرمود :«هر كه بگويد كه : اللّهُمَّ اِنّى أُشْهِدُكَ ... وَأَبْرَءُ مِنْ فُلانٍ وَفُلانٍ وَفُلانٍ ؛ «خداوندا! به درستى كه من گواه مى گردانم تو را و گواه مى گردانم فرشتگان تو را ، كه نزديك گردانيده شدگانند ، و بردارندگان عرش تو را ، كه برگزيده اند ، كه تو ، تويى خدا . نيست خدايى ، مگر تو و مهربان و بخشاينده ، و اينكه محمد بنده تو و فرستاده تو است ، و اينكه محمد ،پسر حسن ، پيشواى من و اختياردار من است ، و اينكه پدرش فرستاده خدا . رحمت فرستد خدا بر او و آل او و على و حسن و حسين و على ، پسر حسين و محمد ، پسر على و جعفر ، پسر محمد و موسى ، پسر جعفر و على ، پسر موسى و محمد ، پسر على و على ، پسر محمد و حسن ، پسر على و محمد ، پسر حسن ، پيشوايان من و اختيارداران من اند . بر اين زنده ام و بر آن مى ميرم و بر آن برانگيخته مى شوم در روز رستاخيز ، و بيزارم از فلانى و فلانى» ، پس اگر در آن شب بميرد ، داخل بهشت شود» ۳ .

1.رعد، ۱۵.

2.. و ترجمه ظاهر آيه اين است كه : «و نيز سجده مى كنند از براى خدا از روى فرمانبردارى و بى رغبتى ، سايه هاى اهل آسمان ها و زمين ، به تبعيّت اشخاص . در بامداد ، به سوى مغرب ، و مابين عصر و مغرب ، به سوى مشرق». (مترجم)

3.آن چه مذكور شد ، بعضى صريح حديث است و بعضى به كنايه ادا شده ؛ زيرا كه ، در حديث ، بعد از «و رسولك» ، چنين است كه و«انّ فلان بن فلان امامى» ، و بعد از «والحسين و فلانا و فلانا حتّى ينتهى الَيه ائمّتى» ، و ضمير در اليه راجح است به سوى حضرت صاحب الزّمان ـ صلوات اللّه و سلامه عليه ـ ؛ و شايد كه ذكر آن حضرت در اوّل ، به اعتبار آن است كه آن حضرت بزرگتر فايده بخشى است از براى مؤمنان؛ زيرا كه او شفا است از براى خشم سينه هاى ايشان ، به واسطه غلبه بر دشمنان كافر ايشان ، و ذكرش در آخر ، به اعتبار مرتبه وجود او است و به جهت مبالغه در توسّل به آن حضرت عليه السلام . و آنكه تصريح به نام نامى و اسم گرامى آن حضرت را تجويز نمى كند ، به جاى محمد ، در هر دو جا الحجّه مى گويد ، وليكن اظهر جواز آن است ، چنان كه در رساله عليحده بيان آن كرده ام . (مترجم)


تحفة الأولياء ج4
416

48 ـ بَابُ الْقَوْلِ عِنْدَ الْاءِصْبَاحِ وَ الْاءِمْسَاءِ

۳۲۷۹.عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ، عَنْ أَبِيهِ، عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَسْبَاطٍ، عَنْ غَالِبِ بْنِ عَبْدِ اللّهِ، عَنْ أَبِي عَبْدِ اللّهِ عليه السلام فِي قَوْلِ اللّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالى :«وَ ظِلالُهُمْ بِالْغُدُوِّ وَ الْاصالِ»قَالَ :«هُوَ الدُّعَاءُ قَبْلَ طُلُوعِ الشَّمْسِ وَ قَبْلَ غُرُوبِهَا ، وَ هِيَ سَاعَةُ إِجَابَةٍ».

۳۲۸۰.عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا، عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ، عَنِ ابْنِ فَضَّالٍ، عَنْ أَبِي جَمِيلَةَ، عَنْ جَابِرٍ، عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عليه السلام ، قَالَ :«إِنَّ إِبْلِيسَ ـ عَلَيْهِ لَعَائِنُ اللّهِ ـ يَبُثُّ جُنُودَ اللَّيْلِ مِنْ حَيْثُ تَغِيبُ الشَّمْسُ وَ تَطْلُعُ؛ فَأَكْثِرُوا ذِكْرَ اللّهِ ـ عَزَّ وَ جَلَّ ـ فِي هَاتَيْنِ السَّاعَتَيْنِ ، وَ تَعَوَّذُوا بِاللّهِ مِنْ شَرِّ إِبْلِيسَ وَ جُنُودِهِ، وَ عَوِّذُوا صِغَارَكُمْ فِي تِلْكَ السَّاعَتَيْنِ، فَإِنَّهُمَا سَاعَتَا غَفْلَةٍ».

۳۲۸۱.مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيى، عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسى؛ وَ عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ، عَنْ أَبِيهِ جَمِيعاً، عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ، عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَطِيَّةَ، عَنْ رَزِينٍ صَاحِبِ الْأَنْمَاطِ، عَنْ أَحَدِهِمَا عليهماالسلام، قَالَ :«مَنْ قَالَ: اللّهُمَّ إِنِّي أُشْهِدُكَ، وَ أُشْهِدُ مَلَائِكَتَكَ الْمُقَرَّبِينَ، وَ حَمَلَةَ عَرْشِكَ الْمُصْطَفَيْنَ أَنَّكَ أَنْتَ اللّهُ ، لَا إِلهَ إِلَا أَنْتَ الرَّحْمنُ الرَّحِيمُ، وَ أَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُكَ وَ رَسُولُكَ، وَ أَنَّ فُلَانَ بْنَ فُلَانٍ إِمَامِي وَ وَلِيِّي، وَ أَنَّ أَبَاهُ رَسُولَ اللّهِ صلى الله عليه و آله وَ عَلِيّاً وَ الْحَسَنَ وَ الْحُسَيْنَ وَ فُلَاناً وَ فُلَاناً ـ حَتّى يَنْتَهِيَ إِلَيْهِ ـ أَئِمَّتِي وَ أَوْلِيَائِي، عَلى ذلِكَ أَحْيَا، وَ عَلَيْهِ أَمُوتُ، وَ عَلَيْهِ أُبْعَثُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ، وَ أَبْرَأُ مِنْ فُلَانٍ وَ فُلَانٍ وَ فُلَانٍ ؛ فَإِنْ مَاتَ فِي لَيْلَتِهِ دَخَلَ الْجَنَّةَ».

  • نام منبع :
    تحفة الأولياء ج4
    سایر پدیدآورندگان :
    تحقیق : مرادی، محمد
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1388 ش
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 291913
صفحه از 791
پرینت  ارسال به