55
تحفة الأولياء ج4

۲۷۲۰.على بن ابراهيم ، از پدرش ، از نوفلى ، از سكونى ، از امام جعفر صادق عليه السلام روايت كرده است كه فرمود :«رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود كه : رحم خود را قطع مكن ، اگرچه تو را قطع كند» .

۲۷۲۱.چند نفر از اصحاب ما روايت كرده اند ، از احمد بن ابى عبداللّه ، از پدرش كه آن را مرفوع ساخته ، از ابوحمزه ثمالى كه گفت : اميرالمؤمنين ـ صلوات اللّه عليه ـ در خطبه خويش فرمود كه :«پناه مى برم به خدا از گناهانى كه نيستى را شتاب مى دهند» پس عبداللّه بن كوّاى يشكرى به سوى آن حضرت برخاست و عرض كرد كه : يا اميرالمؤمنين! آيا گناهانى مى باشند كه نيستى را شتاب دهند؟ فرمود : «آرى ، واى بر تو! از جمله آنها ، قطع رحم است . به درستى كه خاندانى جمع مى شوند و با هم مواسات و برابرى مى كنند ، و حال آنكه ايشان همه فاجر و نابكارند ، و به سبب آن خداى عز و جل ايشان را روزى مى دهد . و به درستى كه خاندانى متفرّق مى شوند و از يكديگر مى بُرند . پس خداى عز و جل ايشان را محروم و بى بهره مى گرداند ، و حال آنكه ايشان پرهيزكارانند» .

۲۷۲۲.از او ، از ابن محبوب ، از مالك بن عطيّه ، از ابو حمزه ، از امام محمد باقر عليه السلام روايت است كه فرمود :«اميرالمؤمنين فرمود كه : چون رحم ها را قطع كنند ، مال ها در دست بَدان يا بدترين خلق خدا قرار داده شود» .

143 . باب در بيان عقوق ۱

۲۷۲۳.محمد بن يحيى ، از احمد بن محمد بن عيسى ، از محمد بن سنان ، از حديد بن حكيم ، از امام جعفر صادق عليه السلام روايت كرده است كه فرمود :«كمترين عقوق ، «افّ» به پدر و مادر گفتن است . و اگر خداى عز و جل چيزى را مى دانست كه از آن سهل تر باشد ، هر آينه از آن نهى مى فرمود» .

۲۷۲۴.على بن ابراهيم ، از پدرش ، از عبداللّه بن مغيره ، از امام موسى كاظم عليه السلام روايت كرده است كه فرمود :«رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود كه : به پدر و مادر نيكوكار باش ، و بر بهشت اقتصار كن . و اگر عاق و نافرمان باشى ، بر آتش دوزخ اقتصار كن» (و اقتصار بر چيزى ، به معنى وا ايستادن است) .

1.و عقوق ـ به ضمّ عين و قاف ـ ، نافرمانى كردن است كسى را كه حق گذاردن او واجب باشد ، چون پدر و مادر . (مترجم)


تحفة الأولياء ج4
54

۲۷۲۰.عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ، عَنْ أَبِيهِ، عَنِ النَّوْفَلِيِّ، عَنِ السَّكُونِيِّ، عَنْ أَبِي عَبْدِ اللّهِ عليه السلام ، قَالَ:«قَالَ رَسُولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله : لَا تَقْطَعْ رَحِمَكَ وَ إِنْ قَطَعَتْكَ».

۲۷۲۱.عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا، عَنْ أَحْمَدَ بْنِ أَبِي عَبْدِ اللّهِ، عَنْ أَبِيهِ رَفَعَهُ، عَنْ أَبِي حَمْزَةَ الثُّمَالِيِّ، قَالَ:
قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ عليه السلام فِي خُطْبَتِهِ:
«أَعُوذُ بِاللّهِ مِنَ الذُّنُوبِ الَّتِي تُعَجِّلُ الْفَنَاءَ». فَقَامَ إِلَيْهِ عَبْدُ اللّهِ بْنُ الْكَوَّاءِ الْيَشْكُرِيُّ، فَقَالَ: يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ، أَ وَ تَكُونُ ذُنُوبٌ تُعَجِّلُ الْفَنَاءَ؟ فَقَالَ: «نَعَمْ وَيْلَكَ، قَطِيعَةُ الرَّحِمِ، إِنَّ أَهْلَ الْبَيْتِ لَيَجْتَمِعُونَ وَ يَتَوَاسَوْنَ وَ هُمْ فَجَرَةٌ، فَيَرْزُقُهُمُ اللّهُ ، وَ إِنَّ أَهْلَ الْبَيْتِ لَيَتَفَرَّقُونَ وَ يَقْطَعُ بَعْضُهُمْ بَعْضاً، فَيَحْرِمُهُمُ اللّهُ وَ هُمْ أَتْقِيَاءُ».

۲۷۲۲.عَنْهُ، عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ، عَنْ مَالِكِ بْنِ عَطِيَّةَ، عَنْ أَبِي حَمْزَةَ، عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عليه السلام ، قَالَ:«قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ عليه السلام : إِذَا قَطَعُوا الْأَرْحَامَ، جُعِلَتِ الْأَمْوَالُ فِي أَيْدِي الْأَشْرَارِ».

143 ـ بَابُ الْعُقُوقِ

۲۷۲۳.مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيى، عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسى، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ، عَنْ حَدِيدِ بْنِ حَكِيمٍ، عَنْ أَبِي عَبْدِ اللّهِ عليه السلام ، قَالَ:«أَدْنَى الْعُقُوقِ أُفٍّ، وَ لَوْ عَلِمَ اللّهُ ـ عَزَّ وَ جَلَّ ـ شَيْئاً أَهْوَنَ مِنْهُ لَنَهى عَنْهُ».

۲۷۲۴.عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ، عَنْ أَبِيهِ، عَنْ عَبْدِ اللّهِ بْنِ الْمُغِيرَةِ، عَنْ أَبِي الْحَسَنِ عليه السلام ، قَالَ:«قَالَ رَسُولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله : كُنْ بَارّاً، وَ اقْتَصِرْ عَلَى الْجَنَّةِ، وَ إِنْ كُنْتَ عَاقّاً فَظّاً، فَاقْتَصِرْ عَلَى النَّارِ».

  • نام منبع :
    تحفة الأولياء ج4
    سایر پدیدآورندگان :
    تحقیق : مرادی، محمد
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1388 ش
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 289713
صفحه از 791
پرینت  ارسال به