639
تحفة الأولياء ج4

۳۵۲۲.على بن محمد ، از ابن جمهور ، از محمد بن عمرو بن مسعده ، از حسن بن راشد، از جدّش ، از امام جعفر صادق عليه السلام روايت كرده است كه فرمود :«خواندن قرآن در مصحف ، عذاب را از پدر و مادر سبك مى گرداند ، و اگرچه كافر باشند» .

۳۵۲۳.چند نفر از اصحاب ما روايت كرده اند ، از سهل بن زياد ، از يحيى بن مبارك ، از عبداللّه بن جبله ، از معاويه بن وهب ، از اسحاق بن عمّار ، از امام جعفر صادق عليه السلام كه گفت : به آن حضرت عرض كردم كه : فداى تو گردم! من قرآن را در حفظ دارم ، و بدون نوشته و نظر در آن ، مى توانم كه آن را بخوانم؛ پس آيا آن را از بَر و در حفظ بخوانم ، بدون نوشته۱، بهتر است يا در مصحف نظر كنم؟ به من فرمود :«نه ، بلكه آن را بخوان و در مصحف نظر كن ، كه آن بهتر است . آيا ندانسته اى كه نظر كردن در قرآن عبادت است؟» .

8 . باب در ترتيل قرآن به آواز خوش ۲

۳۵۲۴.على بن ابراهيم ، از پدرش ، از على بن معبد ، از واصل بن سليمان ، از عبد اللّه بن سليمان روايت كرده است كه گفت : از امام جعفر صادق عليه السلام سؤال كردم از معنى قول خداى عز و جل :«وَ رَتِّلِ الْقُرْاانَ تَرْتيلاً»۳، كه ترجمه ظاهرش اين است كه :«ترتيل كن قرآن را ، ترتيل كردنى كامل» . راوى مى گويد كه : حضرت فرمود كه : «اميرالمؤمنين ـ صلوات اللّه عليه ـ فرموده كه : آن را خوب بيان كن و حروف آن را ظاهر گردان ، و آن را تند مخوان ، مانند تند خواندن شعر (و به نحوى كه عربان شعر را مى خوانند ، يا حروف آن را بسيار متّصل به يكديگر مگردان ، مانند اتّصال موى به يكديگر) ، و آن را از هم مپاش و پراكنده مكن ، مانند پراكندگى ريگ ، وليكن بر دل هاى سختِ خويش غالب شويد ۴ ، و بايد كه همّت و قصد يكى از شما ، آخر سوره نباشد» (يعنى همّت را همين بر اين نگمارد كه سوره را تمام كند) .

1.بدون نوشته ، كنايه از پشت دل است . (مترجم)

2.و ترتيل ، در لغت به معنى آشكارا خواندن است ، و مراد از آن ، به تأنّى و شمرده خواندن ، و حروف آن را در وقت تلاوت روشن كردن است ، چنان كه شنونده حروف آن را تواند شمرد . و تفصيل اين مطلب در لوامع التّنزيل مذكور است . (مترجم)

3.مزمل، ۴.

4.و لجام آنها را باز زنيد ، چنان كه لجام اسب را باز مى زنند تا باز ايستد؛ يعنى حروف آن را چنان ادا كنيد كه در دل هاى سخت نيز جاى گيرد و بعضى گمان كرده اند كه ، معنى اين است كه : ليكن به فزع و خوف آوريد ، يا بكوبيد به خواندن قرآن ، دل هاى سخت را . و اين ترجمه بنا بر تصحيف فرع ، به فاء «سعفص» و راء «قرشت» است ، به زاى «هوّز» يا قاف «قرشت» . (مترجم)


تحفة الأولياء ج4
638

۳۵۲۲.عَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدٍ، عَنِ ابْنِ جُمْهُورٍ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَمْرِو بْنِ مَسْعَدَةَ، عَنِ الْحَسَنِ بْنِ رَاشِدٍ، عَنْ جَدِّهِ، عَنْ أَبِي عَبْدِ اللّهِ عليه السلام ، قَالَ :«قِرَاءَةُ الْقُرْآنِ فِي الْمُصْحَفِ تُخَفِّفُ الْعَذَابَ عَنِ الْوَالِدَيْنِ وَ لَوْ كَانَا كَافِرَيْنِ».

۳۵۲۳.عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا، عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ، عَنْ يَحْيَى بْنِ الْمُبَارَكِ، عَنْ عَبْدِ اللّهِ بْنِ جَبَلَةَ، عَنْ مُعَاوِيَةَ بْنِ وَهْبٍ، عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ، عَنْ أَبِي عَبْدِ اللّهِ عليه السلام ، قَالَ: قُلْتُ لَهُ: جُعِلْتُ فِدَاكَ ، إِنِّي أَحْفَظُ الْقُرْآنَ عَلى ظَهْرِ قَلْبِي، فَأَقْرَؤُهُ عَلى ظَهْرِ قَلْبِي أَفْضَلُ، أَوْ أَنْظُرُ فِي الْمُصْحَفِ؟
قَالَ: فَقَالَ لِي :
«بَلِ اقْرَأْهُ وَ انْظُرْ فِي الْمُصْحَفِ، فَهُوَ أَفْضَلُ، أَ مَا عَلِمْتَ أَنَّ النَّظَرَ فِي الْمُصْحَفِ عِبَادَةٌ؟».

8 ـ بَابُ تَرْتِيلِ الْقُرْآنِ بِالصَّوْتِ الْحَسَنِ

۳۵۲۴.عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ، عَنْ أَبِيهِ، عَنْ عَلِيِّ بْنِ مَعْبَدٍ، عَنْ وَاصِلِ بْنِ سُلَيْمَانَ، عَنْ عَبْدِ اللّهِ بْنِ سِنَانٍ، قَالَ:
سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللّهِ عليه السلام عَنْ قَوْلِ اللّهِ عَزَّ وَ جَلَّ:«وَ رَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتِيلاً».
قَالَ :
«قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ صَلَوَاتُ اللّه ِ عَلَيْهِ : بَيِّنْهُ تِبْيَاناً، وَ لَا تَهُذَّهُ هَذَّ الشِّعْرِ، وَ لَا تَنْثُرْهُ نَثْرَ الرَّمْلِ، وَ لكِنْ أَفْزِعُوا قُلُوبَكُمُ الْقَاسِيَةَ، وَ لَا يَكُنْ هَمُّ أَحَدِكُمْ آخِرَ السُّورَةِ».

  • نام منبع :
    تحفة الأولياء ج4
    سایر پدیدآورندگان :
    تحقیق : مرادی، محمد
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1388 ش
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 289641
صفحه از 791
پرینت  ارسال به