729
تحفة الأولياء ج4

۳۶۶۶.چند نفر از اصحاب ما روايت كرده اند ، از احمد بن محمد بن خالد ، از محمد بن عيسى بن عبيد ، از محمد بن عرفة ، از ابو الحسن حضرت امام رضا عليه السلام كه فرمود :«به حضرت صادق عليه السلام عرض شد كه : از براى يهودى و نصارى چگونه دعا كنم؟ فرمود : به او مى گويى كه : بارَكَ اللّه ُ لَكَ في دُنياكِ ؛ يعنى : خدا مبارك گرداند از برايت در دنيايت» .

۳۶۶۷.حميد بن زياد ، از حسن بن محمد ، از وهيب بن حفص ، از ابو بصير ، از امام محمد باقر يا امام جعفر صادق عليهماالسلامروايت كرده است در باب مصافحه مسلمانان با يهود و نصارى كه فرمود :«از پسِ جامه . پس اگر به دستش با تو مصافحه كند ، دستت را بشو» .

۳۶۶۸.ابو على اشعرى ، از حسن بن على كوفى ، از عبّاس بن عامر ، از على بن معمر ، از خالد قلانسى روايت كرده است كه گفت : به امام جعفر صادق عليه السلام عرض كردم كه : با يكى از اهل ذمّه ملاقات مى كنم؛ پس با من مصافحه مى كند . فرمود :«دستت را به خاك و به ديوار بمال» . عرض كردم كه : ناصبى را ملاقات مى كنم و با من مصافحه مى كند . فرمود كه : «دستت را بشو» .

۳۶۶۹.ابو على اشعرى ، از محمد بن عبد الجبّار ، از صفوان ، از علاء بن رزين ، از محمد بن مسلم ، از امام محمد باقر عليه السلام روايت كرده است كه : در باب مردى كه با گَبْرى[زرتشتى ]مصافحه كرده باشد؟ فرمود :«دستش را مى شويد و وضو نمى سازد» .

12 . باب در بيان نامه نوشتن به اهل ذمّه

۳۶۷۰.احمد بن محمد كوفى ، از على بن حسن بن على ، از على بن اسباط ، از عمويش يعقوب بن سالم ، از ابو بصير روايت كرده است كه گفت : از حضرت صادق عليه السلام سؤال شد از مردى كه او را حاجتى مى باشد به سوى گبر ، يا به سوى جهود ، يا به سوى ترسا۱، يا آنكه آن شخص محتاج اليه ، نامسلمان عامل و كاركن ديوان ، يا كدخدايى از بزرگان زمينش مى باشد ، پس آن مرد در باب حاجت بزرگى ، كاغذى به او مى نويسد . آيا در نامه اش به كافر عجمى و گبر آغاز مى كند ، كه نامش را در اوّل نامه بنويسد و بر او سلام مى كند ، و جز اين نيست كه اين كار مى كند ، از براى آنكه حاجتش را برآورد؟ فرمود :«امّا آنكه به او آغاز كنى ، نه ، وليكن در نامه ات بر او سلام مى كنى؛زيرا كه رسول خدا صلى الله عليه و آله گاهى به خسرو و قيصر نامه مى نوشت» .

1.گبر ، جهود و ترسا ، يعنى زرتشتى ،يهودى و مسيحى .


تحفة الأولياء ج4
728

۳۶۶۶.عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا، عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى بْنِ عُبَيْدٍ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَرَفَةَ، عَنْ أَبِي الْحَسَنِ الرِّضَا عليه السلام ، قَالَ :«قِيلَ لِأَبِي عَبْدِ اللّهِ عليه السلام : كَيْفَ أَدْعُو لِلْيَهُودِيِّ وَ النَّصْرَانِيِّ؟ قَالَ: تَقُولُ لَهُ: بَارَكَ اللّهُ لَكَ فِي دُنْيَاكَ».

۳۶۶۷.حُمَيْدُ بْنُ زِيَادٍ، عَنِ الْحَسَنِ بْنِ مُحَمَّدٍ، عَنْ وُهَيْبِ بْنِ حَفْصٍ، عَنْ أَبِي بَصِيرٍ، عَنْ أَحَدِهِمَا عليهماالسلام فِي مُصَافَحَةِ الْمُسْلِمِ الْيَهُودِيَّ وَ النَّصْرَانِيَّ، قَالَ :«مِنْ وَرَاءِ الثَّوْبِ، فَإِنْ صَافَحَكَ بِيَدِهِ فَاغْسِلْ يَدَكَ».

۳۶۶۸.أَبُو عَلِيٍّ الْأَشْعَرِيُّ، عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ الْكُوفِيِّ، عَنْ عَبَّاسِ بْنِ عَامِرٍ، عَنْ عَلِيِّ بْنِ مَعْمَرٍ، عَنْ خَالِدٍ الْقَلَانِسِيِّ، قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللّهِ عليه السلام : أَلْقَى الذِّمِّيَّ، فَيُصَافِحُنِي؟ قَالَ :«امْسَحْهَا بِالتُّرَابِ وَ بِالْحَائِطِ» قُلْتُ: فَالنَّاصِبَ؟ قَالَ : «اغْسِلْهَا».

۳۶۶۹.أَبُو عَلِيٍّ الْأَشْعَرِيُّ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ الْجَبَّارِ، عَنْ صَفْوَانَ، عَنِ الْعَلَاءِ بْنِ رَزِينٍ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ ، عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عليه السلام فِي رَجُلٍ صَافَحَ رَجُلاً مَجُوسِيّاً؟ قَالَ:«يَغْسِلُ يَدَهُ، وَ لَا يَتَوَضَّأُ».

12 ـ بَابُ مُكَاتَبَةِ أَهْلِ الذِّمَّةِ

۳۶۷۰.أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدٍ الْكُوفِيُّ، عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ، عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَسْبَاطٍ، عَنْ عَمِّهِ يَعْقُوبَ بْنِ سَالِمٍ، عَنْ أَبِي بَصِيرٍ، قَالَ: سُئِلَ أَبُو عَبْدِ اللّهِ عليه السلام عَنِ الرَّجُلِ يَكُونُ لَهُ الْحَاجَةُ إِلَى الْمَجُوسِيِّ، أَوْ إِلَى الْيَهُودِيِّ، أَوْ إِلَى النَّصْرَانِيِّ، أَوْ أَنْ يَكُونَ عَامِلاً، أَوْ دِهْقَاناً مِنْ عُظَمَاءِ أَهْلِ أَرْضِهِ، فَيَكْتُبُ إِلَيْهِ الرَّجُلُ فِي الْحَاجَةِ الْعَظِيمَةِ، أَ يَبْدَأُ بِالْعِلْجِ، وَ يُسَلِّمُ عَلَيْهِ فِي كِتَابِهِ ، وَ إِنَّمَا يَصْنَعُ ذلِكَ لِكَيْ تُقْضى حَاجَتُهُ؟
قَالَ :
«أَمَّا أَنْ تَبْدَأَ بِهِ، فَلَا، وَ لكِنْ تُسَلِّمُ عَلَيْهِ فِي كِتَابِكَ؛ فَإِنَّ رَسُولَ اللّهِ صلى الله عليه و آله قَدْ كَانَ يَكْتُبُ إِلى كِسْرى وَ قَيْصَرَ».

  • نام منبع :
    تحفة الأولياء ج4
    سایر پدیدآورندگان :
    تحقیق : مرادی، محمد
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1388 ش
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 288238
صفحه از 791
پرینت  ارسال به