751
تحفة الأولياء ج4

19 . باب در بيان اينكه مجلس ها به امانت است ۱

۳۷۱۶.چند نفر از اصحاب ما روايت كرده اند ، از سهل بن زياد و احمد بن محمد ، هر دو ، از ابن محبوب ، از عبداللّه بن سنان ، از ابو عوف ، از امام جعفر صادق عليه السلام كه گفت : شنيدم از آن حضرت كه مى فرمود :«مجلس ها به امانت است» .

۳۷۱۷.على بن ابراهيم ، از پدرش ، از ابن ابى عمير ، از حمّاد بن عثمان ، از زراره ، از امام محمد باقر عليه السلام روايت كرده است كه فرمود :«رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود كه : مجلس ها به امانت است» .

۳۷۱۸.چند نفر از اصحاب ما روايت كرده اند ، از احمد بن محمد بن خالد ، از عثمان بن عيسى ، از آنكه او را ذكر كرده ، از امام جعفر صادق عليه السلام كه فرمود :«مجلس ها به امانت است ، و هيچ كس را روا نيست كه حديث كند و خبر دهد به حديثى كه صاحبش آن را مى پوشد ، مگر به رخصت او ، مگر آنكه كسى كه به او خبر مى دهد ، ثقه ۲ و معتمد باشد ، يا ذكر از براى صاحبش باشد به خوبى» .

20 . باب راز گفتن با يكديگر

۳۷۱۹.محمد بن يحيى ، از احمد بن محمد بن عيسى ، از حسن بن محبوب ، از مالك بن عطيّه ، از ابو بصير ، از امام جعفر صادق عليه السلام روايت كرده است كه فرمود :«چون گروهى سه كس باشند ، دو كس از ايشان با يكديگر راز نگويند ، بى آنكه صاحب و رفيق ايشان باشد؛زيرا كه در اين كار چيزى است كه او را اندوهناك مى گرداند و مى رنجاند» .

۳۷۲۰.چند نفر از اصحاب ما روايت كرده اند ، از احمد بن محمد بن ابى عبداللّه ، از محمد بن على ، از يونس بن يعقوب ، از امام موسى كاظم عليه السلام كه فرمود :«چون سه كس در خانه يا حجره اى باشند ، دو كس با يكديگر راز نگويند بدون صاحب خويش؛زيرا كه اين از جمله آنها است كه او را غمناك مى سازد» .

۳۷۲۱.على بن ابراهيم ، از پدرش ، از نوفلى ، از سكونى ، از امام جعفر صادق عليه السلام روايت كرده است كه فرمود :«رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود كه : هر كه از براى برادر مسلمانش كه سخن مى گويد ، عارض شود و در حديثش ـ يعنى در ميان سخنش ـ سخن گويد ، گويا كه رويش را خراشيده» .

1.به آن معنى كه بيايد . (مترجم)

2.متن نسخه كافى در دسترس مترجم «ثقة» بوده ، اما در برخى نسخه ها «فقهاً» به معناى «بينا» است .


تحفة الأولياء ج4
750

19 ـ بَابُ الْمَجَالِسُ بِالْأَمَانَةِ

۳۷۱۶.عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا، عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ وَ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ جَمِيعاً، عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ، عَنْ عَبْدِ اللّهِ بْنِ سِنَانٍ، عَنْ أَبِي عَوْفٍ، عَنْ أَبِي عَبْدِ اللّهِ عليه السلام ، قَالَ:«سَمِعْتُهُ يَقُولُ : «الْمَجَالِسُ بِالْأَمَانَةِ».

۳۷۱۷.عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ، عَنْ أَبِيهِ، عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ، عَنْ حَمَّادِ بْنِ عُثْمَانَ، عَنْ زُرَارَةَ، عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عليه السلام ، قَالَ :«قَالَ رَسُولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله : الْمَجَالِسُ بِالْأَمَانَةِ».

۳۷۱۸.عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا، عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ، عَنْ عُثْمَانَ بْنِ عِيسى، عَمَّنْ ذَكَرَهُ، عَنْ أَبِي عَبْدِ اللّهِ عليه السلام ، قَالَ:«الْمَجَالِسُ بِالْأَمَانَةِ، وَ لَيْسَ لِأَحَدٍ أَنْ يُحَدِّثَ بِحَدِيثٍ يَكْتُمُهُ صَاحِبُهُ إِلَا بِإِذْنِهِ ، إِلَا أَنْ يَكُونَ فِقْها أَوْ ذِكْراً لَهُ بِخَيْرٍ».

20 ـ بَابٌ فِي الْمُنَاجَاةِ

۳۷۱۹.مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيى، عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسى، عَنِ الْحَسَنِ بْنِ مَحْبُوبٍ، عَنْ مَالِكِ بْنِ عَطِيَّةَ، عَنْ أَبِي بَصِيرٍ، عَنْ أَبِي عَبْدِ اللّهِ عليه السلام ، قَالَ :«إِذَا كَانَ الْقَوْمُ ثَلَاثَةً، فَلَا يَتَنَاجى مِنْهُمُ اثْنَانِ دُونَ صَاحِبِهِمَا؛ فَإِنَّ فِي ذلِكَ مَا يَحْزُنُهُ وَ يُؤْذِيهِ».

۳۷۲۰.عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا، عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ أَبِي عَبْدِ اللّهِ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ، عَنْ يُونُسَ بْنِ يَعْقُوبَ، عَنْ أَبِي الْحَسَنِ الْأَوَّلِ عليه السلام ، قَالَ :«إِذَا كَانَ ثَلَاثَةٌ فِي بَيْتٍ، فَلَا يَتَنَاجَى اثْنَانِ دُونَ صَاحِبِهِمَا؛ فَإِنَّ ذلِكَ مِمَّا يَغُمُّهُ».

۳۷۲۱.عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ، عَنْ أَبِيهِ، عَنِ النَّوْفَلِيِّ، عَنِ السَّكُونِيِّ، عَنْ أَبِي عَبْدِ اللّهِ عليه السلام ، قَالَ :«قَالَ رَسُولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله : مَنْ عَرَضَ لِأَخِيهِ الْمُسْلِمِ الْمُتَكَلِّمِ فِي حَدِيثِهِ، فَكَأَنَّمَا خَدَشَ وَجْهَهُ».

  • نام منبع :
    تحفة الأولياء ج4
    سایر پدیدآورندگان :
    تحقیق : مرادی، محمد
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1388 ش
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 289668
صفحه از 791
پرینت  ارسال به